Rosnący trend wczesnych zakupów
Niedawne badanie Gartnera pokazuje, że 32% amerykańskich konsumentów planuje rozpocząć świąteczne zakupy między lipcem a październikiem, co wskazuje na zmianę w kierunku wcześniejszych zakupów. Dla porównania, 29% klientów planuje rozpocząć zakupy w listopadzie.
Ta zmiana zachowań stanowi szansę dla firm z branży e-commerce na zaangażowanie klientów z dużym wyprzedzeniem. Najwięksi detaliści, tacy jak Amazon i Target, już promują jesienne wydarzenia sprzedażowe, takie jak Prime Big Deal Days i Circle Week.
Wpływ inflacji na portfele
Badanie rzuca również światło na to, jak inflacja wpływa na zachowania zakupowe. Tylko 14 proc. respondentów planuje zwiększyć wydatki na świąteczne zakupy w porównaniu z ubiegłym rokiem, podczas gdy 21 proc. zamierza oszczędzać, a 64 proc. spodziewa się utrzymania tego samego poziomu wydatków.
Zdaniem 75% respondentów to właśnie wyższe ceny, a nie zwiększony dochód rozporządzalny, są głównym powodem wyższych wydatków świątecznych.
Sezon zakupów online i usług hybrydowych w USA
Na szczęście dla e-commerce, zakupy online nadal cieszą się popularnością wśród konsumentów – 20% konsumentów planuje w tym roku zwiększyć zakupy online. Ponadto 57% respondentów zamierza skorzystać z hybrydowych usług zakupowych, takich jak kup online, odbiór w sklepie (BOPIS), odbiór osobisty, dostawa tego samego dnia lub dostawa przyspieszona.
Chociaż niektóre opcje dostawy mogą nie być tak rozpowszechnione w innych regionach, mogą służyć jako inspiracja. To także przypomnienie dla e-sklepów, że zapewnienie widoczności i dostępności jest kluczowe. Klienci cenią sobie wygodę i elastyczność – szczególnie dla kupujących w okresie świątecznym.
Zwroty produktów
Coraz więcej konsumentów, zwłaszcza młodszych, preferuje dłuższe okresy zwrotów. Z danych Gartnera wynika, że ponad 70% klientów poniżej 40 roku życia doceniłoby bardziej elastyczne terminy zwrotów, które wykraczają poza tradycyjny okres 30-60 dni.
Firmy e-commerce oferujące wydłużone okresy zwrotów w okresie świątecznym mogą odnotować wyższe współczynniki konwersji i zadowolenie klientów.
Kassi Socha, analityk Gartnera, radzi sprzedawcom detalicznym, aby zaczęli planować sezon świąteczny już w pierwszym kwartale i stale doskonalili swoje strategie marketingowe.
„Strategia ta pozwala zespołom marketingowym uwzględniać wczesne spostrzeżenia konsumentów i analizy rynku, zapewniając, że hipotezy, które postawili na początku roku, spełniają oczekiwania docelowych konsumentów” – stwierdza Socha.