10 min czytania

Dlaczego zrozumienie zarządzania logistyką jest kluczem do międzynarodowej ekspansji e-commerce?

Zarządzanie logistyką jest istotną częścią biznesu e-commerce, szczególnie dla sprzedawców internetowych, którzy chcą rozszerzyć swoją działalność na rynki międzynarodowe. Dobre zrozumienie procesów logistycznych, od zarządzania zapasami po dostawy transgraniczne i logistykę zwrotną, ma kluczowe znaczenie dla sukcesu lub porażki firmy w konkurencyjnej globalnej branży eCommerce. W poniższym artykule przeanalizujemy, dlaczego zarządzanie logistyką jest tak ważne i jakie są główne korzyści płynące z wydajnych procesów logistycznych dla rozwoju firmy.

Stefani Raykova
Stefani Raykova
Chief Marketing Officer, euShipments.com
Ten artykuł został przetłumaczony dla ciebie przez sztuczną-inteligencję
Dlaczego zrozumienie zarządzania logistyką jest kluczem do międzynarodowej ekspansji e-commerce?
Źródło: Depositphotos

Zarządzanie logistyką według definicji

Logistyka e-commerce to złożony i wieloskładnikowy proces, który wymaga dobrej wiedzy specjalistycznej, sporej ilości czasu i bardzo starannego planowania. W tym kontekście zarządzanie logistyką obejmuje strategię, realizację i optymalizację następujących kluczowych usług logistycznych: magazynowanie, zarządzanie zapasami, realizacja zamówień, dostawy transgraniczne i zarządzanie zwrotami (logistyka zwrotna).

Dlaczego jest to ważne?

Skuteczne zarządzanie wyżej opisanymi procesami zapewnia terminową dostawę, redukcję kosztów transportu i kosztów operacyjnych, optymalną kontrolę zapasów i zwiększoną satysfakcję klientów. Wraz z globalizacją handlu elektronicznego i rosnącymi oczekiwaniami klientów, automatyzacja magazynów, integracja innowacyjnych rozwiązań w zakresie realizacji zamówień oraz współpraca z niezawodnymi partnerami w zakresie dostaw transgranicznych odgrywają kluczową rolę w konkurencyjności firm e-commerce.

10 podstawowych funkcji logistyki

Poniżej przeanalizujemy 10 kluczowych funkcji logistyki w handlu elektronicznym, które są niezbędne do skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw. Funkcje te nie tylko zwiększają wydajność operacyjną, ale także przyczyniają się do pozytywnych doświadczeń klientów i zrównoważonego rozwoju sprzedawców internetowych.

Prognozowanie i planowanie popytu

Prognozowanie i planowanie logistyczne odgrywają kluczową rolę ze względu na sezonowość sprzedaży, okresy szczytowe i związane z nimi dodatkowe obciążenie logistyczne. Staranne planowanie i synchronizacja z dostawcami ostatniej mili jest niezbędna, aby zapewnić, że dostawy do klientów online są zawsze na czas. W przypadku współpracy z wystarczająco doświadczonym partnerem logistycznym, będzie on nawet pierwszym, który zainicjuje taką synchronizację, aby uniknąć potencjalnych zakłóceń, takich jak opóźnione dostawy przed zbliżającymi się okresami wyprzedaży, Czarnego Piątku i innych szczytowych momentów, kiedy spodziewana jest zwiększona sprzedaż elektroniczna i odpowiadające jej większe ilości przesyłek.

Source: euShipments.com

Logistyka przetwarzania zamówień

Przetwarzanie zamówień lub tak zwana realizacja w handlu elektronicznym to proces przygotowywania zamówień online i przekształcania ich w gotowe do dostarczenia przesyłki. Proces ten rozpoczyna się od otrzymania nowego zamówienia online i wygenerowania AWB – dokumentu transportowego, który zawiera wszystkie informacje o nadawcy, odbiorcy, wadze i wymiarach paczki oraz ułatwia prawidłowy transport i śledzenie przesyłki w sieci jednego lub wielu przewoźników. Następnie następuje kompletacja i pakowanie zamówionych produktów w celu bezpiecznej dostawy i wysyłki do miejsca przeznaczenia w kraju lub za granicą. Proces realizacji zamówień ma kilka kluczowych aspektów, które mogą znacząco wpłynąć na udaną sprzedaż i dostawy w branży e-commerce, takich jak lokalizacja centrum realizacji zamówień lub poziom automatyzacji procesów. Strategiczna lokalizacja centrum/centrów umożliwia szybsze dostawy na kluczowe rynki, a wdrożenie specjalistycznego sprzętu przyspiesza proces realizacji i pozwala uniknąć błędów w zamówieniach online. Rezultatem jest lojalność i zadowolenie klientów, mniejsza liczba zwróconych produktów/zamówień i większa powtarzalność sprzedaży.

Porada eksperta: Wybierz partnera realizującego zamówienia z siecią centrów realizacji zamówień w różnych krajach. W ten sposób możesz dystrybuować swoje towary w wielu centrach w zależności od kluczowych rynków oraz zoptymalizować czas i koszty dostawy. Radzimy osobiście odwiedzić operatora realizacji zamówień przed wysłaniem do niego towarów, aby upewnić się, że wybrałeś wiarygodnego partnera, który spełnia wszystkie Twoje potrzeby i wymagania.

Logistyka produktów i materiałów

Logistyka obsługi produktów i materiałów w e-commercefulfillment obejmuje przechowywanie produktów, organizację zapasów i przygotowanie produktów do transportu. Szybkość dostawy, zadowolenie klientów i wskaźniki zwrotów zależą od skutecznego zarządzania. W przypadku outsourcingu proces ten obejmuje również fizyczny przepływ produktów z zakładu produkcyjnego lub magazynu sprzedawców internetowych do magazynów firmy logistycznej / partnera realizującego, gdzie towary są przechowywane i wysyłane do klientów internetowych.

Zarządzanie kontrolą zapasów

Skuteczne zarządzanie kontrolą zapasów jest ważnym elementem międzynarodowej e-commerce logistyki. Zapewnia ono, że sprzedawcy internetowi utrzymują zrównoważone poziomy zapasów, unikając zarówno nadmiernych zapasów, jak i braków magazynowych, które mogą negatywnie wpływać na sprzedaż i przychody. Korzystając z zaawansowanego oprogramowania do zarządzania zapasami, zapewnia się widoczność poziomów zapasów w czasie rzeczywistym, przewidując popyt na różne produkty sezonowe i optymalizując operacje uzupełniania zapasów. Ponadto integracja kontroli zapasów z systemami zarządzania magazynem zwiększa ogólną wydajność operacyjną i zapewnia płynną realizację zamówień.

logistic

Source: euShipments.com

Zwroty i logistyka zwrotna

Zarządzaniezwrotami, zwane inaczej logistyką zwrotną, to proces obsługi zwróconych towarów od klienta z powrotem do centrum realizacji. Logistyka zwrotów jest istotnym elementem logistyki e-commerce, który bezpośrednio wpływa na zaufanie klientów i lojalność wobec marki. Skuteczne zarządzanie zwrotami obejmuje usprawniony proces zwrotów dla użytkowników końcowych, zapewniając szybką wymianę i szybkie zwroty kosztów zwróconych zamówień. Dobrze zorganizowany proces zwrotów, wraz z partnerstwem z doświadczonym dostawcą usług logistycznych, może znacznie poprawić zadowolenie klientów i obniżyć koszty operacyjne. W wielu przypadkach partner wysyłkowy nie przyjmuje zwrotów. Ważne jest jednak, aby było to zsynchronizowane i aby sprzedawcy internetowi polegali na lokalnym adresie zwrotnym na wszystkich rynkach, na których prowadzą sprzedaż. Szybkość procesu zwrotów jest również bardzo ważna, aby zwrócone produkty mogły być gotowe do ponownej sprzedaży tak szybko, jak to możliwe, w celu utrzymania stabilności płynności finansowej sprzedawców internetowych.

Porady ekspertów: Lokalny adres zwrotny i odbiory kurierskie bezpośrednio z adresu klienta to przykłady wyjątkowej obsługi klienta, która buduje silne relacje z klientami i przyspiesza rozwój firmy. Wybierz partnera logistycznego, który obsługuje wszystkie zwroty/wymiany w imieniu sklepu internetowego i oferuje lokalny adres zwrotny dla bezpieczeństwa i wygody klientów internetowych w każdym kraju w całej UE.

Przechowywanie i logistyka magazynowa

Przechowywanie i logistyka magazynowa w handlu elektronicznym obejmuje zarządzanie towarami przed sprzedażą online i wysyłką. Optymalizacja przestrzeni ma kluczowe znaczenie, ponieważ sprzedawcy obsługujący wewnętrzną logistykę mają trudności z efektywnym skalowaniem. Zazwyczaj borykają się albo z niewystarczającą przestrzenią, co ogranicza rozwój firmy, albo z nadmiarem przestrzeni, co skutkuje niepotrzebnymi kosztami wynajmu i mediów.

Porady ekspertów: Outsourcing operacji logistycznych do doświadczonego dostawcy usług logistycznych zoptymalizuje czas i zasoby firmy e-commerce, jednocześnie zwiększając ogólną wydajność procesów. Sprzedawcy internetowi płacą tylko za wykorzystaną przestrzeń magazynową i usługi, dzięki czemu mogą inwestować środki z optymalizacji kosztów w marketing i sprzedaż.

Logistyka transportu i zarządzania dostawami

Oprócz przechowywania i realizacji produktów, inną kluczową usługą w zarządzaniu logistyką jest proces transportu i dostawy. Dla wielu firm e-commerce ekspansja międzynarodowa staje się trudna, jeśli chodzi o dostawy transgraniczne. Każdy rynek w UE ma swoją specyfikę i najpopularniejszy sposób transportu, tj. metody dostawy ostatniej mili. Aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby klientów, skuteczność dostaw jest uzależniona od zgodności z preferowanymi metodami dostawy przez klientów końcowych.

Porady ekspertów: Zamiast negocjować warunki i monitorować wydajność różnych preferowanych lokalnych kurierów, nawiąż współpracę z integratorami usług kurierskich, którzy bezpośrednio zapewnią Ci portfolio usług wielu partnerów w zakresie dostaw ostatniej mili w każdym kraju. Na przykład euShipments.com integruje rozwiązania ponad 60 kurierów premium i preferowanych, zapewniając w ten sposób ponad 800 metod dostawy do ponad 27 krajów w Europie, w tym niezwykle popularną w Europie Środkowo-Wschodniej opcję dostawy za pobraniem.

Pakowanie produktów

W branży e-commerce pakowanie produktów podczas procesu realizacji ma ogromne znaczenie dla zapewnienia nieskazitelnego stanu i pozytywnych wrażeń klienta po dostawie. Zwłaszcza jeśli chodzi o delikatne produkty, takie jak elektronika, kosmetyki, wyposażenie domu itp. Ponadto elastyczne metody pakowania pozwalające na spersonalizowane opakowanie dodatkowo pomagają w budowaniu rozpoznawalności marki i lojalności. Coraz więcej firm e-commerce polega również na zrównoważonych i przyjaznych dla środowiska opakowaniach, dlatego ważne jest, aby partner realizujący zamówienia mógł spełnić podobne wymagania.

Understanding Logistics Management

Source: euShipments.com

Dane i monitorowanie łańcucha dostaw za pomocą oprogramowania

W 2025 roku automatyzacja logistyki za pomocą specjalistycznego oprogramowania jest niezbędna, zapewniając śledzenie zamówień i aktualizacje wysyłek w czasie rzeczywistym. Takie systemy analizują kluczowe wskaźniki i wspierają strategiczne planowanie biznesowe. Zrobotyzowany sprzęt magazynowy wspomagany sztuczną inteligencją eliminuje błędy w realizacji zamówień, dostawach transgranicznych i zarządzaniu zwrotami.

Zarządzanie ryzykiem i zgodność z przepisami

Istnieją różne sposoby zarządzania ryzykiem w procesach logistycznych e-commerce, które wymagają elastyczności, wykorzystania sprawdzonych technologii i odpowiedniej analizy danych logistycznych. Kluczowe strategie w tym zakresie związane są z dywersyfikacją kurierów i metod dostawy na każdym rynku. Śledzenie statusów zamówień w czasie rzeczywistym może zapobiec prawdopodobieństwu niedostarczenia przesyłek, co z kolei zwiększa odsetek udanych sprzedaży dla firmy.

Porady ekspertów: Jak wspomniano powyżej, integratorzy usług kurierskich zapewniają co najmniej dwóch kurierów ostatniej mili dla każdego rynku w swojej sieci. Pozwala to nie tylko na dobre zarządzanie ryzykiem, zwłaszcza w okresach szczytu, ale także lokalizuje stronę kasy sklepu internetowego. Podczas finalizowania zamówienia kupujący mają wybór preferowanych lokalnych kurierów i metod dostawy (takich jak płatność za pobraniem), co zmniejsza liczbę porzuconych koszyków.

Łańcuch dostaw a logistyka

Funkcje zarządzania logistyką w ramach zarządzania łańcuchem dostaw

Zarządzanie łańcuchem dostaw jest bardziej złożone niż samo zarządzanie logistyką, ponieważ obejmuje więcej procesów. W rzeczywistości logistyka jest częścią łańcucha dostaw, która koncentruje się głównie na magazynowaniu, zarządzaniu i transporcie towarów. Podczas gdy funkcje zarządzania logistyką są związane z powyższymi obszarami, operacje łańcucha dostaw są poświęcone całemu procesowi od wytworzenia produktu do jego pomyślnej dostawy do klienta końcowego. Skuteczna integracja najlepszych praktyk logistycznych w ramach szerszych funkcji łańcucha dostaw może poprawić wiele aspektów działalności, takich jak koszty operacyjne i koszty wysyłki, czas tranzytu i ogólne wrażenia klientów.

Jakie wyzwania stoją przed logistyką łańcucha dostaw?

Model biznesowy sprzedaży detalicznej i dropshippingu jest dość powszechny w globalnej branży e-commerce, w której „pełny” łańcuch dostaw jest zastępowany jedynie przez jego część logistyczną. W związku z tym procesy czysto logistyczne podlegają znacznie rozszerzonej optymalizacji, a prawdopodobieństwo zakłóceń w łańcuchu dostaw jest znacznie większe. Pomimo tych wyzwań, łańcuch dostaw może dostosować się do usprawnień procesów logistycznych, wykorzystując sztuczną inteligencję i innowacje technologiczne.

Przemyślenia końcowe

Dobre zrozumienie procesów logistycznych jest kluczem do sukcesu transgranicznego biznesu e-commerce. Sama logistyka, będąca odrębną branżą, obejmuje złożone procesy, które wymagają doświadczenia i wiedzy specjalistycznej, których większość sprzedawców internetowych nie posiada. Zamiast stosować podejście do logistyki metodą prób i błędów, optymalną opcją jest zlecenie jej ekspertom posiadającym sieć realizacji i logistyki o zasięgu obejmującym całą UE, aby wspierać międzynarodową ekspansję swoich klientów eCommerce.

FAQ

Source: Depositphotos

Najczęściej zadawane pytania

Jaki jest główny cel zarządzania logistyką?

Głównym celem zarządzania logistycznego jest zagwarantowanie zoptymalizowanego kosztowo i wydajnego magazynowania, zarządzania zapasami, przetwarzania zamówień i transportu towarów.

Dlaczego zarządzanie logistyką jest ważne?

Zarządzanie logistyką odgrywa kluczową rolę w monitorowaniu poziomu zapasów, dokładnej dostawie produktów i skutecznej obsłudze klienta. Umożliwiając elastyczną logistykę, sprzedawcy internetowi mogą budować silne, długoterminowe relacje z klientami i rozwijać swoją działalność na arenie międzynarodowej.

Jaka jest różnica między zarządzaniem łańcuchem dostaw a zarządzaniem logistyką?

Zarządzanie logistyczne odpowiada za magazynowanie, zarządzanie zapasami, realizację zamówień i transport, podczas gdy zarządzanie łańcuchem dostaw obejmuje również pozyskiwanie materiałów, produkcję towarów lub relacje z dostawcami.

Jakie są najważniejsze trendy w logistyce i łańcuchu dostaw?

Znaczenie i popyt na dostawy następnego dnia stale rosną. Ponadto coraz większa liczba konsumentów online koncentruje się na zrównoważonym rozwoju i elastyczności dostaw, preferując dostawy poza domem (OOH) – zamiast odbioru i nadania (PUDO) lub schowków.

Udostępnij artykuł
Stefani Raykova
Stefani Raykova
Chief Marketing Officer, euShipments.com
euShipments
Ten artykuł został udostępniony przez

euShipments

euShipments.com is a leading European eCommerce fulfillment and logistics provider. With 15 fulfillment centers across Europe and partnerships with 60+ last-mile delivery companies, we are proud to support over 1000 eCommerce clients from around the world, helping them scale their businesses in the European markets. In 2023 and 2024 we have acqiured 3 other eCommerce logistics companies - at strategic locations in Romania, Croatia, and Slovakia. We have been recognized as one of the fastest-growing companies in Europe (in FT1000 2023, 2024, and 2025) and #1 logistics company in Europe's Long-Term Growth Champions 2025 ranking by the Financial Times and Statista. Our success is a result of our commitment to delivering innovative, cost-effective solutions tailored specifically to the needs of eCommerce businesses.

Podobne artykuły
Zarządzanie transportem w logistyce
14 min czytania

Zarządzanie transportem w logistyce

Zarządzanie transportem ma zasadnicze znaczenie dla wydajnej logistyki, zapewniając płynny przepływ towarów w łańcuchach dostaw. Obejmuje ono wybór odpowiednich przewoźników, optymalizację tras i integrację technologii w celu obniżenia kosztów i poprawy szybkości dostaw. Wraz z rozwojem globalizacji firmy logistyczne stają przed coraz większymi wyzwaniami, od transportu na duże odległości po spełnianie rosnących oczekiwań klientów w […]

Michaela Královičová Michaela Královičová
CEO Infinity Forwarding
Przeczytaj artykuł
Znaczenie logistyki dla biznesu
11 min czytania

Znaczenie logistyki dla biznesu

Logistyka jest kluczową częścią procesów biznesowych dla wielu firm. Nie musisz być firmą produkcyjną lub dystrybucyjną, aby Twoja firma potrzebowała logistyki biznesowej. Banki, agencje marketingowe i firmy ubezpieczeniowe również muszą w pewnym stopniu zajmować się logistyką. Na przykład, organizując imprezę firmową, firma może chcieć zapewnić partnerom biznesowym znaczące i wartościowe prezenty, które muszą dotrzeć na […]

Michaela Královičová Michaela Královičová
CEO Infinity Forwarding
Przeczytaj artykuł
Zarządzanie frachtem: Zwiększ wydajność łańcucha dostaw
3 min czytania

Zarządzanie frachtem: Zwiększ wydajność łańcucha dostaw

Zarządzanie frachtem i zarządzanie towarami to krytyczny aspekt logistyki, który obejmuje planowanie, realizację i monitorowanie ruchu obiektów między lokalizacjami. Proces ten ma na celu zapewnienie terminowej, opłacalnej i wydajnej dostawy towarów. Obejmuje różne elementy, takie jak wybór przewoźnika, planowanie tras, obsługa dokumentacji i śledzenie przesyłek. Skuteczne zarządzanie frachtem i towarami ma kluczowe znaczenie dla firm […]

Przeczytaj artykuł
Bridge Now

Najnowsze wiadomości już TERAZ

10+ nieprzeczytane

10+