Doprowadziło to do burzy związanej z prywatnością w całej Unii Europejskiej, w wyniku której skargi dotyczące prywatności zostały złożone do organów ochrony danych w dziewięciu krajach UE. Irlandzka Komisja Ochrony Danych (DPC) wyraziła zdziwienie nieujawnionym wykorzystaniem danych, a eksperci ds. prywatności twierdzą, że w przypadku tego typu wykorzystania danych konieczna jest zgoda użytkownika.
Irlandzki DPC wszczął postępowanie prawne w irlandzkim Sądzie Najwyższym, starając się o nakaz zaprzestania wykorzystywania danych przez X do szkolenia sztucznej inteligencji. Jednak European Center for Digital Rights, organizacja non-profit z siedzibą w Wiedniu, Noyb, twierdzi, że działania te są niewystarczające, ponieważ użytkownicy nie mają sposobu, aby zmusić X do usunięcia danych, które zostały już pozyskane do szkolenia AI.
Ta sytuacja nie jest wyjątkowa dla sieci społecznościowej X, ponieważ Meta spotkała się z podobną kontrolą na początku tego roku i wstrzymała swoje plany przetwarzania danych użytkowników na potrzeby szkolenia AI po tym, jak Noyb poparł niektóre skargi dotyczące RODO, a organy regulacyjne interweniowały.
Podkreśla się rosnące napięcie między szybkim postępem w dziedzinie sztucznej inteligencji a rygorystycznymi przepisami UE o ochronie danych. Biorąc pod uwagę potencjalne grzywny wynikające z RODO sięgające nawet 4% globalnego rocznego obrotu, wynik tych skarg może stanowić znaczący precedens dla sposobu, w jaki platformy mediów społecznościowych przetwarzają dane użytkowników w celu rozwoju sztucznej inteligencji w przyszłości.
Dla firm zajmujących się handlem elektronicznym przypadek X służy jako wyraźne przypomnienie o delikatnej równowadze między innowacją a prywatnością. Do wykorzystywania danych klientów do szkolenia w zakresie sztucznej inteligencji, choć potencjalnie korzystne dla poprawy jakości usług, należy podchodzić z najwyższą ostrożnością i przejrzystością. Niedopełnienie tego obowiązku nie tylko grozi wysokimi grzywnami, ale także podważy zaufanie klientów – kluczowy atut w konkurencyjnym krajobrazie e-commerce.
Co więcej, wraz z postępującą globalizacją handlu elektronicznego, zrozumienie i przestrzeganie różnych międzynarodowych przepisów o ochronie danych staje się coraz bardziej złożone. Wynik skarg przeciwko X może ustanowić precedens, który wpłynie na sposób, w jaki platformy handlu elektronicznego gromadzą, przetwarzają i wykorzystują dane klientów do celów sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.