Gdyby badanie wykazało również, że firma zamierza wykorzystać sztuczną inteligencję w swoich działaniach związanych z obsługą klienta, ponad połowa respondentów rozważyłaby również przejście do konkurencyjnego rozwiązania.
Ta szeroko zakrojona ankieta, przeprowadzona pod koniec 2023 r., objęła tysiące konsumentów i podkreśliła rozbieżność między obawami konsumentów dotyczącymi wykorzystania automatyzacji i sztucznej inteligencji w operacjach usługowych a entuzjazmem kadry kierowniczej ds. obsługi klienta do jej przyjęcia.
Keith McIntosh, starszy dyrektor ds. badań w dziale obsługi klienta i wsparcia Gartnera , powiedział w badaniu: „Chociaż istnieje znaczna presja na kierownictwo obsługi klienta, aby wdrożyło sztuczną inteligencję, nie mogą sobie pozwolić na lekceważenie obaw klientów, zwłaszcza gdy może to prowadzić do odejścia klientów”.
Konsumenci najbardziej zaniepokojeni mniejszym dostępem do przedstawicieli ludzkich
Według ankiety, głównym zmartwieniem konsumentów związanym ze sztuczną inteligencją w obsłudze klienta są możliwe trudności ze znalezieniem ludzkiego przedstawiciela. Na kolejnym miejscu pojawiają się obawy, że sztuczna inteligencja zastąpi miejsca pracy i dostarczy fałszywych informacji.
„Po zmęczonych opcjach samoobsługowych klienci są gotowi na interakcję z ludźmi” – powiedział McIntosh. Wielu obawia się, że sztuczna inteligencja będzie kolejną przeszkodą oddzielającą ich od żywego agenta. Liderzy usług muszą pokazać, że sztuczna inteligencja może poprawić, a nie skomplikować doświadczenie związane z obsługą”.
Zgodnie z badaniem, firmy usługowe muszą upewnić się, że ich automatyzacje i umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji uzupełniają najlepsze standardy w projektowaniu doświadczeń związanych z usługami, jeśli mają rozwijać zaufanie klientów do sztucznej inteligencji. Obejmuje to otwartą komunikację na temat tego, kiedy i w jaki sposób konsumenci mogą wchodzić w interakcje z człowiekiem, jeśli tego chcą.
Na przykład chatboty oparte na sztucznej inteligencji powinny otwarcie mówić o swoich ograniczeniach i płynnie przekazywać dialogi do agentów ludzkich w razie potrzeby, zachowując w ten sposób kontekst zaangażowania.
Badanie to podkreśla w zmieniającym się obszarze obsługi klienta konieczność zrównoważenia rozwoju technicznego z preferencjami i problemami konsumentów.