3 min czytania

Zakupy ChatGPT są teraz dostępne również w Indiach

Indyjski krajowy organ ds. płatności wdrożył program pilotażowy umożliwiający użytkownikom ChatGPT dokonywanie zakupów bez opuszczania platformy AI, poinformował Reuters w zeszły czwartek. System korzysta z UPI, indyjskiej sieci płatniczej, która przetwarza ponad 20 miliardów transakcji miesięcznie, co oznacza pierwszą dużą ekspansję handlu opartego na sztucznej inteligencji poza Stany Zjednoczone.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Ten artykuł został przetłumaczony dla ciebie przez sztuczną-inteligencję
Zakupy ChatGPT są teraz dostępne również w Indiach
Źródło: ChatGPT

Na początku tego miesiąca pisaliśmy o uruchomieniu przez OpenAI Instant Checkout w USA. Indyjski program pilotażowy pokazuje, w jaki sposób ta sama technologia dostosowuje się do różnych systemów płatności na całym świecie.

Jak to działa

National Payments Corporation of India (NPCI), firma fintech Razorpay i OpenAI testują system, w którym użytkownicy robią zakupy za pośrednictwem ChatGPT przy użyciu swoich istniejących kont UPI. Klienci mogą przeglądać produkty, wybierać przedmioty i dokonywać płatności w interfejsie czatu bez przełączania się na strony internetowe sprzedawców.

Program pilotażowy wykorzystuje nową funkcję UPI „reserve pay”, która pozwala użytkownikom odkładać środki dla określonych sprzedawców. Axis Bank i Airtel Payments Bank zajmują się stroną bankową.

Pierwsze testy dla sprzedawców

Bigbasket, należący do Tata Group, jest jednym z pierwszych sprzedawców detalicznych biorących udział w programie pilotażowym. Klienci mogą prosić ChatGPT o rekomendacje produktów i realizować zamówienia spożywcze bezpośrednio na czacie.

Co jest tutaj innego

Są to płatności agentyczne AI – asystenci AI realizujący transakcje przy minimalnym wkładzie użytkownika. Harshil Mathur, dyrektor generalny Razorpay, wyjaśnił to jako „przekształcenie asystentów AI z prostych narzędzi do odkrywania w pełnoprawnych agentów zakupowych”.

Firmy będą testować, jak to działa w różnych kategoriach produktów i czy agenci AI mogą bezpiecznie obsługiwać transakcje, zachowując jednocześnie kontrolę nad użytkownikami.

Dlaczego to ma znaczenie

Pilotaż udowadnia, że zakupy oparte na sztucznej inteligencji działają poza zachodnimi systemami płatności. Dzięki integracji z UPI, ChatGPT łączy się z indyjską siecią płatności cyfrowych bez konieczności zmiany sposobu płatności.

Google i Perplexity AI uruchomiły podobne funkcje na początku 2025 roku. Cashfree, konkurując z Razorpay, ogłosił tego samego dnia własne rozwiązanie do płatności AI oparte na sztucznej inteligencji.

Oliver Jay z OpenAI powiedział, że firma bada, „w jaki sposób możemy połączyć zaawansowaną sztuczną inteligencję z UPI, jedną z najbardziej zaufanych sieci płatności w czasie rzeczywistym na świecie”.

Co dalej?

Program pilotażowy zostanie oceniony przed rozszerzeniem na więcej sprzedawców i kategorii. Na razie są to zakupy pojedynczych sztuk w Indiach. Wózki wieloprzedmiotowe i inne regiony pojawiają się później.

Udostępnij artykuł
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Podobne artykuły
Black Friday 2024: Co liczby mówią o e-commerce w Grecji
4 min czytania

Black Friday 2024: Co liczby mówią o e-commerce w Grecji

Piątek nadal służy jako jeden z najważniejszych punktów odniesienia dla sektorów handlu detalicznego i e-commerce. W Grecji przekształcił się z nowości w wydarzenie zakupowe o ugruntowanej pozycji, kształtujące oczekiwania konsumentów i testujące gotowość operacyjną sklepów internetowych co roku w listopadzie. Dane z 2024 r. pokazują nie tylko sposób, w jaki greccy konsumenci robią zakupy, ale […]

Zina Sili Zina Sili
Principal International Success Manager, Skroutz