
„Dużą zmianą było odejście od tradycyjnych wyszukiwarek jako punktu odkrycia na rzecz czegoś bardziej angażującego, takiego jak TikTok. TikTok staje się punktem odkrycia” – komentuje wiceprezes ds. handlu elektronicznego z branży modowej
. Podczas gdy inne platformy wykorzystują graf społecznościowy do łączenia użytkowników z markami, TikTok wykorzystuje graf zainteresowań, aby pomóc połączyć użytkowników z markami. Algorytm wykorzystuje zainteresowania i interakcje użytkowników do sortowania treści zamiast połączeń społecznościowych. Dla marki jest to szansa na dotarcie do nowych odbiorców. Dane pokazują, że 68% użytkowników zgadza się, że strona For You TikTok oferuje specjalne spersonalizowane treści, które ułatwiają odkrywanie produktów.

Source: ipsos.com
Organiczne odkrywanie na TikTok przyćmiewa tradycyjne wyszukiwarki
Użytkownicy TikTok nie tylko odkrywają treści w przypadkowy sposób, ale faktycznie korzystają z funkcji wyszukiwania platformy, aby szukać określonych treści. Korzystając z funkcji wyszukiwania i zakładki Sklep, użytkownicy mogą znaleźć bardziej autentyczne i trafne wyniki. Według danych, 2 na 3 odkrycia na TikTok są dokonywane celowo, co oznacza, że sieć jest nie tylko narzędziem do rozrywki, ale także do informowania ich o potencjalnych zakupach.
Ewoluujące zachowania użytkowników TikTok w zakresie wyszukiwania
Badania zidentyfikowały kilka kluczowych trendów w zachowaniach związanych z wyszukiwaniem w TikTok:
- Ponad połowa respondentów korzysta obecnie z platform wideo i mediów społecznościowych do wyszukiwania produktów, zamiast korzystać z wyszukiwarek.
- Prawie 3 na 5 użytkowników korzysta z wyszukiwarki TikTok
- Około 1 na 4 użytkowników wyszukuje coś w ciągu 30 sekund od otwarcia aplikacji.
Należy wspomnieć, że kupujący na TikTok często wracają na platformę po dokonaniu zakupu.
- 2 na 5 użytkowników TikTok przyznaje, że wraca do aplikacji, aby zostawić opinię na temat marki lub produktu.
- Ponad jedna trzecia użytkowników TikTok wraca, aby zobaczyć, jak inni korzystają z produktu.
Wyniki te sugerują, że TikTok jest nie tylko narzędziem do odkrywania, ale także miejscem, w którym ludzie mogą dzielić się swoimi doświadczeniami.

Source: Ipsos
TikTok jest lepszy niż konkurencyjne kanały w pomaganiu klientom w podejmowaniu decyzji zakupowych
TikTok przewyższa swoich konkurentów w głównych mediach i platformach e-commerce pod względem wskaźników rozważań zakupowych. Użytkownicy TikTok:
- Chcą kupić coś nowego i wypróbować coś innego
- Oglądają recenzje wideo lub samouczki dotyczące użytkowania przed dokonaniem zakupu
- Sprawdzają komentarze, aby zobaczyć, co inni ludzie mają do powiedzenia lub zadają pytania na temat czegoś, co chcą kupić.
Zachowanie podczas wyszukiwania w TikTok: Era #TikTokMadeMeBuyIt
Badanie wykazało, że prawie 1 na 2 kupujących na TikTok odkrywa lub dowiaduje się o nowej marce na platformie za pośrednictwem reklam lub treści, które można kupić. Liczba ta jest znacznie wyższa niż w przypadku innych platform e-commerce i medialnych. Nic dziwnego, że trend #TikTokMadeMeBuyIt przejął świat e-commerce, gdy został zapoczątkowany przez użytkowników w 2020 roku.
Spersonalizowane doświadczenie dla każdego typu kupującego
TikTok jest gigantem, jeśli chodzi o dostarczanie spersonalizowanych rekomendacji treści dla kupujących:
- 73% kupujących na TikTok zgadza się, że platforma zapewnia rekomendacje produktów w oparciu o ich zainteresowania.
- 68% kupujących na TikTok zgadza się, że TikTok upraszcza odkrywanie większej liczby marek, produktów lub usług, które lubią.
Ta zdolność do ułatwiania odkrywania jest nie tylko nieodłączną cechą TikTok, ale także konsekwencją jego podejścia zorientowanego na społeczność, w którym użytkownicy stają się zarówno konsumentami, jak i promotorami produktów, polecając je z entuzjazmem i wiarygodnością.