
Czym jest Google Analytics 4 (GA4)?
Google Analytics 4 (GA4) to najnowsza wersja narzędzia analitycznego Google, które pomaga firmom i marketerom śledzić i analizować zachowania użytkowników na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych. Zastępuje starszą wersję Universal Analytics i wprowadza kilka ulepszeń, w tym zaawansowane uczenie maszynowe, lepszą integrację z usługami Google i bardziej elastyczne śledzenie zdarzeń. GA4 ma na celu zapewnienie głębszego zrozumienia interakcji użytkowników na różnych urządzeniach i platformach, umożliwiając dokładniejszy pomiar wydajności kampanii i skuteczniejsze podejmowanie decyzji w oparciu o dane.
Utwórz nowe konto i właściwości GA4
Dwa poziomy Google Analytics 4 to konta i właściwości. Konto można uznać za dowolne inne konto w dowolnej usłudze. Jeśli nie utworzyłeś jeszcze konta Google Analytics, zacznij od jego utworzenia. Poniżej poziomu konta znajdują się poszczególne właściwości, które najłatwiej można traktować jako oddzielne witryny (lub aplikacje). W ramach właściwości ustawienia pomiarów i przygotowywanie raportów są już skonfigurowane. Na jednym koncie można mieć jedną lub więcej właściwości.
Na przykład firma, która ma zwykłą witrynę firmową, będzie miała konto, a pod nim 1 własność dla tej witryny. I odwrotnie, firma, która ma witrynę firmową i 2 oddzielne sklepy internetowe, może mieć 3 oddzielne własności dla każdej witryny/sklepu w ramach swojego konta Google Analytics.
Panel administracyjny w Google Analytics 4
Interfejs użytkownika Google Analytics 4 został zaprojektowany w minimalistyczny sposób, z naciskiem na przejrzystość i wysoki poziom dostosowania ze strony użytkownika. Google zapewnia podstawowe narzędzie z raportami, a ponadto daje kilka opcji dostosowania tej administracji do własnych potrzeb. W nagłówku znajduje się wybór kont lub właściwości Google Analytics. Po lewej stronie administracji znajduje się podstawowe menu z ekranem głównym i głównymi sekcjami Google Analytics 4. W lewym dolnym rogu znajduje się link do ustawień, a w prawym górnym rogu przełącznik między usługami Google a kontami Google z opcjami pomocy. W głównej sekcji centralnej znajdują się wszystkie raporty i ustawienia, w zależności od tego, w której części Google Analytics aktualnie się znajdujemy.

Source: Google Analytics
Lista kontrolna konfiguracji GA4
Konfiguracja pomiarów Google Analytics 4 składa się z kilku kluczowych kroków, które pokrótce omówimy.✔️ Audyt analityczny – pierwszym krokiem powinno być sprecyzowanie, co chcemy mierzyć na stronie lub w sklepie internetowym. Idealnie jest spisać wszystkie pożądane zdarzenia i mieć je gotowe do kolejnych kroków. Następnie, jeśli chcemy skonfigurować pomiar za pomocą Menedżera tagów Google, warto sprawdzić z programistą, czy wszystko jest gotowe do pomiaru tych zdarzeń (np. czy istnieje odpowiednia i dostępna warstwa danych).✔️ Konfigurowanie konta i właściwości – następnym krokiem jest utworzenie konta Google Analytics i właściwości, jeśli jeszcze ich nie mamy. Gdy je utworzymy, Google Analytics przeprowadzi nas przez kilka kroków i podstawowych ustawień, które należy uzupełnić.✔️ Wdrożenie sieciowe – następnie należy dodać podstawowy kod z utworzonego strumienia internetowego do witryny (lub sklepu internetowego lub aplikacji) – dla największej elastyczności zalecam wdrożenie za pośrednictwem Menedżera tagów Google (który musi zostać wdrożony w witrynie przed użyciem).✔️ Konfiguracja zdarzeń – po skonfigurowaniu podstawowego kodu pomiarowego Google Analytics 4 następuje pomiar wszystkich zdarzeń z pierwszego punktu. Po kolei należy skonfigurować wszystkie pożądane zdarzenia, aby były poprawnie zbierane do interfejsu. ✔️ Testowanie – jeśli wszystko jest skonfigurowane, należy przeprowadzić szczegółowe testy i walidację poszczególnych ustawień lub zdarzeń. Należy sprawdzić, czy wszystko działa poprawnie i czy zdarzenia są wyzwalane we właściwym czasie, kiedy powinny. Istnieje jeszcze kilka kroków, które możesz podjąć, aby w pełni wykorzystać Google Analytics 4 – na przykład konfigurowanie kont publicznych, edytowanie gotowych raportów lub przygotowywanie niestandardowych raportów w interfejsie. W przypadku ruchu z Europy (UE / EOG) upewnij się, że masz również poprawnie skonfigurowany pasek plików cookie, w tym tryb zgody. Wynika to z faktu, że jeśli masz niekompletne lub nieprawidłowe ustawienia, ryzykujesz niekompletne lub brakujące dane w interfejsie Google Analytics 4.
Instalacja GA4 z nowym tagiem Google
Masz kilka opcji instalacji GA4 (Google Tag) na swojej stronie. Jeśli twoje rozwiązanie internetowe lub e-commerce na to pozwala, możesz wdrożyć GA4 bezpośrednio przez administrację. Inną opcją jest użycie rozszerzenia/wtyczki innej firmy, która jest używana głównie w rozwiązaniach CMS, takich jak WordPress. Trzecią opcją jest wdrożenie GA4 za pośrednictwem GTM (Google Tag Manager), gdzie można również skonfigurować zdarzenia i tagi GA4 dla innych usług (np. Facebook, Microsoft Ads,…). Zalecam
wdrożenie pomiarów GA4 za pośrednictwem Google Tag Manager. Jest to najbardziej elastyczne rozwiązanie do początkowej konfiguracji i śledzenia wszelkich zmian w przyszłości.
Ulepszone zdarzenia pomiarowe w GA4
Zaawansowane pomiary w GA4 pozwalają mierzyć niektóre zdarzenia bez konieczności ręcznego konfigurowania ich w witrynie (na przykład w kodzie lub za pośrednictwem GTM). Wystarczy włączyć je w ustawieniach strumienia internetowego GA4, a zaczną się zbierać (z prawidłowo wdrożonym tagiem podstawowym GA4). Aktualne zdarzenia do wyboru to przewijanie, kliknięcia wychodzące, wyszukiwanie w witrynie, interakcje z formularzami, zaangażowanie wideo i pobieranie plików.

Source: Google Analytics
Jak działają raporty w GA4
Istnieją dwa podstawowe typy raportów w GA4. Pierwszy typ to raporty domyślne, które pozostają spójne dla każdego użytkownika po utworzeniu właściwości. Można je następnie edytować, ukrywać, dodawać i zmieniać w zależności od potrzeb indywidualnego użytkownika. Raporty niestandardowe, dostępne w sekcji Eksploruj/Eksploracja, stanowią drugi typ raportów. Tutaj do wyboru jest kilka rodzajów raportów, które można skonfigurować od podstaw bezpośrednio zgodnie z wymaganiami konkretnego użytkownika.
Raport eksploracji lejka w GA4
Ten rodzaj niestandardowego raportu jest szczególnie typowy dla klientów e-commerce z koszykiem zakupów. Dosłownie przedstawia lejek, przez który przechodzą klienci od początku (wizyty) do zakończenia głównej konwersji, którą zwykle jest zakup (ale może to być również na przykład przesłany formularz, wypełniona ankieta itp.) Typową cechą lejka jest to, że liczba użytkowników zmniejsza się wraz z kolejnym krokiem (na przykład 1500 osób ogląda szczegóły produktu, ale tylko 400 z nich dodaje produkt do koszyka, a spośród nich tylko 60 dokonuje zakupu). W raportowaniu lejka śledzimy głównie 2 kluczowe wskaźniki:
- jak dobrze użytkownicy radzą sobie z nawigacją między krokami
- jak długo im to zajmuje
Dzięki temu raportowi możemy dowiedzieć się na przykład, w którym kroku użytkownicy utknęli najczęściej lub który krok zajmuje im najwięcej czasu. Wiedza ta pozwala nam zoptymalizować ścieżkę konwersji klienta (najczęściej proces zakupu w sklepie internetowym).

Source: Google Analytics
Jakie są nowe funkcje GA4?
Problem ze starym Google Analytics (Universal Analytics) polegał na tym, że z czasem stał się on przestarzały i nie nadążał za duchem czasu. Brakowało mu nowych funkcji dostosowanych do aktualnych trendów, możliwości i problemów. Odkąd Google rozpoczęło prace nad nową wersją (GA4), Universal Analytics nie otrzymał praktycznie żadnych ulepszeń. Pojawiły się one dopiero po zakończeniu prac nad GA4.
ㆍ Uczenie maszynowe i bardziej inteligentne analizy
Google Analytics 4 (GA4) wykorzystuje zaawansowane uczenie maszynowe, aby zapewnić inteligentniejszy wgląd i analizę predykcyjną. Dzięki automatycznemu wykrywaniu trendów w zachowaniu użytkowników, GA4 może ostrzegać firmy o istotnych zmianach, takich jak skoki popytu lub potencjalne ryzyko rezygnacji. Funkcje takie jak prawdopodobieństwo zakupu i przewidywanie przychodów pomagają marketerom podejmować decyzje oparte na danych, optymalizując kampanie z większą precyzją.
ㆍ Ulepszona kontrola danych w celu zapewnienia zgodności z przepisami dotyczącymi prywatności
Google Analytics 4 (GA4) wprowadza ulepszoną kontrolę danych, aby pomóc firmom w przestrzeganiu zmieniających się przepisów dotyczących prywatności, takich jak RODO i CCPA. Dzięki funkcjom takim jak szczegółowe ustawienia przechowywania danych, tryb zgody i ulepszone opcje usuwania danych użytkownika, GA4 zapewnia właścicielom witryn i aplikacji większą kontrolę nad sposobem gromadzenia i przechowywania danych. Narzędzia te pozwalają firmom zachować zgodność z przepisami, jednocześnie uzyskując cenny wgląd w zachowanie użytkowników, dzięki czemu GA4 jest przyszłościowym rozwiązaniem analitycznym.
ㆍ Pomiary zorientowane na klienta
W miarę jak firmy zmierzają w kierunku bardziej spersonalizowanych i opartych na danych strategii, mierzenie interakcji z klientami we wszystkich punktach styku stało się ważniejsze niż kiedykolwiek. Google Analytics 4 przenosi pomiary zorientowane na klienta na wyższy poziom, pozwalając firmom zrozumieć swoich użytkowników w głębszy i bardziej znaczący sposób. W przeciwieństwie do Universal Analytics, który koncentruje się głównie na sesjach, GA4 wykorzystuje model oparty na zdarzeniach, ułatwiając śledzenie podróży klientów na różnych platformach i urządzeniach.Google Anal ytics4 ujednolica podróże użytkowników w witrynach i aplikacjach za pomocą identyfikatorów, takich jak User-ID i sygnały Google, w celu kompleksowego śledzenia między platformami. Ten ujednolicony widok umożliwia zaawansowane budowanie odbiorców, pozwalając na segmentację w oparciu o określone zdarzenia, właściwości i zachowania użytkowników w celu analizy lub ukierunkowanej reklamy. GA4 gromadzi niezbędne dane dotyczące zaangażowania i przychodów wykorzystywane do analizy lub modelowania Customer Lifetime Value (CLV). Dodatkowo GA4 wykorzystuje uczenie maszynowe do Predictive Metrics, prognozując działania takie jak zakupy i umożliwiając tworzenie predykcyjnych odbiorców.
ㆍ Ulepszone raporty
Większość raportów w oryginalnej wersji Universal Analytics była prostymi tabelami. Format był idealny do eksportowania i dalszej pracy z danymi, ale brakowało bardziej przejrzystych wizualizacji i raportów, które mogłyby powiedzieć coś na pierwszy rzut oka. GA4 wprowadza nowy zestaw predefiniowanych raportów, które zapewniają jaśniejszy, bardziej uporządkowany widok zachowań użytkowników. W przeciwieństwie do Universal Analytics, GA4 koncentruje się na śledzeniu opartym na zdarzeniach, oferując wbudowane raporty, które podkreślają zaangażowanie użytkowników, retencję i trendy konwersji. Zaktualizowane raporty Life Cycle i User Reports ułatwiają firmom monitorowanie kluczowych wskaźników wydajności bez konieczności rozbudowanej personalizacji.
ㆍ Integracja z Google BigQuery
Jedną z największych innowacji technicznych, które pojawiły się w GA4, jest natywna (i bezpłatna) integracja z Google BigQuery. Narzędzie to jest używane głównie przez analityków internetowych i marketerów, którzy pracują z dużymi ilościami danych. BigQuery umożliwia przechowywanie tych danych, a następnie ich przetwarzanie (w zasadzie jest to Arkusze Google na sterydach z wieloma innymi przydatnymi funkcjami i interfejsami). Narzędzie to było dostępne tylko dla niewielkiej części użytkowników w Universal Analytics, ponieważ jego wdrożenie i powiązanie z Google Analytics było zarówno technicznym, jak i finansowym wyzwaniem. Jednak w GA4 tak nie jest, to powiązanie jest bardzo łatwe (dosłownie kilka kliknięć) i bezpłatne. Płaci się jedynie za korzystanie z BigQuery, które jednak ma kilka przechowywanych lub przetwarzanych danych miesięcznie za darmo. Dzięki temu małe i średnie strony czy sklepy internetowe mogą mieć dostęp do pełnych danych GA4 w BigQuery już za kilka euro miesięcznie (te najmniejsze bez problemu zmieszczą się w darmowym limicie).
BigQuery przechowuje surowe dane, które można wykorzystać w BigQuery lub wyeksportować do innych systemów.

Source: Google Analytics
ㆍ Ulepszone gromadzenie danych dzięki GA4
GA4 usprawnia gromadzenie danych poprzez śledzenie interakcji użytkowników na wielu urządzeniach i platformach w ramach jednej właściwości. W przeciwieństwie do Universal Analytics, który oddzielał dane z witryny i aplikacji, GA4 ujednolica te punkty styku, zapewniając całościowy widok podróży klienta. Dzięki śledzeniu opartemu na zdarzeniach GA4 płynnie rejestruje interakcje użytkownika, niezależnie od tego, czy mają one miejsce na komputerze stacjonarnym, telefonie komórkowym czy w aplikacji. Funkcje takie jak User-ID i Google Signals pomagają łączyć aktywność na różnych urządzeniach, oferując dokładniejszą atrybucję. To ulepszone gromadzenie danych pozwala firmom lepiej zrozumieć zachowanie wielu urządzeń, udoskonalić strategie marketingowe i zoptymalizować doświadczenia użytkowników w celu zwiększenia zaangażowania i konwersji.
Zaawansowane raportowanie i analiza w GA4
GA4 wprowadził zaawansowaną możliwość tworzenia niestandardowych raportów od podstaw, oprócz predefiniowanych i konfigurowalnych raportów. Możesz wybierać spośród następujących typów raportów: ✅ Free form – najczęściej klasyczny format tabeli, ale Free form może być również używany do innych wizualizacji – Donut chart, Line chart, Scatterplot, Bar chart lub Geo map. ✅ Cohort exploration – podobnie jak Universal Analytics, nowy GA4 zawiera raport eksploracji kohorty, który można dostosować. ✅ Funnel exploration – klasyczny lejek, który znamy z marketingu, jest szczególnie przydatny w segmencie e-commerce.
✅ Nakładanie się segmentów – możliwość wizualizacji do 3 różnych segmentów z podglądem nakładania się segmentów użytkowników, sesji lub zdarzeń. ✅ Eksploracja ścieżek – ten raport pozwala śledzić najczęstsze działania użytkowników w witrynie – sekwencję stron lub zdarzeń. ✅ Eksplorator użytkowników – możliwość śledzenia zachowań poszczególnych użytkowników w tabeli lub mapie czasu.

Source: Google Analytics
Dlaczego warto przejść na Google Analytics 4?
Google Analytics 4 oferuje bogactwo zaawansowanych funkcji, które zapewniają głębszy wgląd w zachowanie użytkowników, wydajność witryny i skuteczność marketingu. Model danych GA4 oparty na zdarzeniach, ulepszone śledzenie międzyplatformowe i spostrzeżenia oparte na uczeniu maszynowym umożliwiają firmom optymalizację strategii i podejmowanie lepszych decyzji. Elastyczność śledzenia interakcji użytkowników w witrynach internetowych, aplikacjach i innych cyfrowych punktach styku zapewnia firmom możliwość uchwycenia kompleksowego obrazu podróży klientów. Przyjęcie zaawansowanych funkcji GA4 będzie miało zasadnicze znaczenie dla firm, aby wyprzedzić konkurencję i osiągnąć sukces oparty na danych, ponieważ nadal dostosowują się do zmieniających się krajobrazów cyfrowych.

Source: Depositphotos
Najczęściej zadawane pytania
Jak wyświetlić odsłony w Google Analytics 4?
Przejdź do Raporty > Zaangażowanie > Strony i ekrany. Ten raport bezpośrednio pokazuje metrykę „Wyświetlenia” wraz ze ścieżkami lub tytułami stron.
Jak znaleźć powracających użytkowników w Google Analytics 4?
Przejdź do Raporty > Pozyskiwanie > Pozyskiwanie użytkowników. Ten raport zapewnia wgląd w źródła nowych użytkowników. Możesz użyć metryki „Nowi vs Powracający”, aby odróżnić użytkowników, którzy odwiedzają Twoją witrynę po raz pierwszy od tych, którzy powracają.
Gdzie znaleźć utm w Google Analytics 4?
Przejdź do sekcji Raporty > Pozyskiwanie > Pozyskiwanie ruchu. Użyj listy rozwijanej nad tabelą, aby zmienić podstawowy wymiar na „Kampania sesji”, „Źródło sesji / medium”, „Ręczny termin sesji”, „Ręczna treść reklamy sesji” lub inny wymiar powiązany z używanym parametrem UTM.
Jak sprawdzić, skąd pochodzi ruch z Google Analytics 4?
Przejdź do Raporty > Pozyskiwanie > Pozyskiwanie ruchu. Ten raport pokazuje źródła ruchu w witrynie, takie jak wyszukiwanie organiczne, płatne wyszukiwanie, odesłania, wizyty bezpośrednie i media społecznościowe. Możesz filtrować i grupować według „Źródło/Środowisko”, aby zobaczyć konkretne szczegóły. W tym raporcie możesz zobaczyć wszystkie płatne i niepłatne kanały, które przyniosły ruch do Twojej witryny lub aplikacji.
Jak wyświetlić ruch odsyłający w Google Analytics 4?
Przejdź do Raporty > Pozyskiwanie > Pozyskiwanie ruchu. Można tu znaleźć wszystkie źródła ruchu, w tym źródło „Referral”. Aby znaleźć konkretne źródło ruchu, można przełączyć wymiar na Źródło/medium sesji i odfiltrować wszystkie źródła, których medium jest „odesłanie”. Umożliwia to wyświetlenie konkretnych witryn, które kierowały ruch do witryny.
Czy Google Analytics 4 używa plików cookie?
GA4 wykorzystuje przede wszystkim własne pliki cookie, które są ustawiane przez domenę strony internetowej odwiedzanej przez użytkownika. Te pliki cookie pomagają śledzić indywidualne interakcje użytkownika podczas wielu sesji i zapewniają wgląd w zachowanie użytkownika. Użytkownicy mogą zrezygnować z plików cookie, dostosowując ustawienia przeglądarki lub korzystając z narzędzi takich jak tryb zgody Google na pliki cookie. Może to ograniczyć lub zablokować gromadzenie danych przez GA4 za pośrednictwem plików cookie.