
Liczby są surowe: podczas gdy oczekuje się, że handel detaliczny online doda 323 miliardy funtów do gospodarek UE rocznie, dodatkowe tarcia handlowe ograniczyły tę możliwość dla firm z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Wartość eksportu detalicznego produktów nieżywnościowych spadła o prawie 18% od 2019 r., przy czym szczególnie mocno ucierpiał sektor odzieży i obuwia.Spadek ten przypisuje się szeregowi czynników, w tym rosnącym kosztom logistyki, złożoności rejestracji podmiotu UE do celów handlowych oraz zwiększonym opóźnieniom na i tak już konkurencyjnym rynku. Sektor odzieżowy, niegdyś jeden z trzech największych eksporterów, odnotował dramatyczny spadek wartości eksportu, a dominującymi kategoriamistały się zdrowie i uroda, artykuły elektryczne oraz majsterkowanie i ogrodnictwo .

Source: Channelx.world
Pomimo tych wyzwań, jest też druga strona medalu. Rynki internetowe stały się istotnym kanałem dla brytyjskich marek i sprzedawców detalicznych do poruszania się po nowym krajobrazie handlowym. Ponieważ ponad dwie piąte rocznej sprzedaży internetowej produktów niespożywczych w UE o wartości 322,6 mld GBP odbywa się obecnie za pośrednictwem platform handlowych, platformy te oferują usprawnioną ścieżkę dostępu do zamożnych i młodszych grup demograficznych konsumentów. Koncentracja sprzedaży na największych rynkach UE oznacza, że 10 największych rynków internetowych odpowiada za lwią część sprzedaży internetowej produktów niespożywczych, a sama sprzedaż na platformach handlowych odpowiada za co najmniej 133 mld GBP handlu elektronicznego w UE. Stanowi to szansę dla brytyjskich marek i sprzedawców detalicznych na dostosowanie się i rozwój w nowym krajobrazie.

Source: Channelx.world
Aby odnieść sukces, firmy będą musiały nadać priorytet zwinności, innowacyjności i zaangażowaniu klientów. Wykorzystując rynki internetowe i opracowując strategie poruszania się w złożoności nowego otoczenia regulacyjnego, brytyjskie marki i detaliści mogą złagodzić wpływ Brexitu i wykorzystać pojawiające się możliwości. Chociaż Brexit przyniósł znaczące wyzwania dla brytyjskiego handlu elektronicznego, stworzył również możliwości rozwoju i adaptacji. Ponieważ branża nadal ewoluuje, ważne jest, aby firmy wyprzedzały konkurencję i wykorzystywały moment, aby napędzać innowacje i sukces w gospodarce cyfrowej.