2 min czytania

UE osiąga 33 miliardy euro przychodów z podatku VAT w handlu elektronicznym

Europejskie przedsiębiorstwa zapłaciły w ubiegłym roku rekordową kwotę 33 mld euro podatku VAT za pośrednictwem uproszczonych internetowych systemów podatkowych UE. To ogromny wzrost o 26% w porównaniu z 2023 r., co dowodzi, że ułatwienie przestrzegania przepisów podatkowych faktycznie działa - zarówno dla rządów pobierających dochody, jak i dla firm prowadzących sprzedaż transgraniczną.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Ten artykuł został przetłumaczony dla ciebie przez sztuczną-inteligencję
UE osiąga 33 miliardy euro przychodów z podatku VAT w handlu elektronicznym
Źródło: ChatGPT

Liczby te pochodzą z unijnych systemów One Stop Shop, które umożliwiają firmom jednorazową rejestrację i rozliczanie podatku VAT dla całej sprzedaży w Europie, zamiast zajmować się 27 różnymi organami podatkowymi.

Skąd pochodzą pieniądze

Europejskie firmy korzystające z unijnego systemu OSS wpłaciły 24 miliardy euro – zdecydowanie najwięcej. Przedsiębiorstwa spoza UE za pośrednictwem oddzielnego systemu dodały 2,8 mld euro, podczas gdy import tanich towarów przyniósł kolejne 6,3 mld euro. Od momentu uruchomienia tych systemów w 2021 r. przyciągnęły one łącznie prawie 88 mld euro.

Firmy faktycznie z niego korzystają

Do tej pory zarejestrowało się ponad 170 000 firm, z czego 20 000 nowych rejestracji tylko w systemie unijnym w ubiegłym roku. To wyraźny znak, że firmy wolą mieć do czynienia z jednym urzędem skarbowym zamiast z dziesiątkami. Wzrost ma sens, gdy się nad tym zastanowić. Przed 2021 r. sprzedaż przedmiotu o wartości 50 euro klientom w Niemczech, Francji i Włoszech oznaczała trzy oddzielne rejestracje VAT. Teraz jest to tylko jeden formularz.

Co dalej

Bruksela nie poprzestaje na tym. Pracuje nad jeszcze większymi zmianami w ramach czegoś, co nazywa się VAT w erze cyfrowej, a także nad gruntowną zmianą przepisów celnych. Celem jest uczynienie sprzedaży transgranicznej tak prostą, jak sprzedaż krajowa. Dla sprzedawców internetowych, zwłaszcza tych spoza Europy, ten trend w kierunku uproszczenia jest ogromny. Wejście na rynek europejski oznaczało kiedyś zatrudnianie specjalistów podatkowych i tonięcie w papierkowej robocie. Kwota 33 miliardów euro jest również dowodem na to, że ułatwienie przestrzegania przepisów nie oznacza, że pobiera się mniej podatków. Czasami dzieje się wręcz przeciwnie.


Źródła: EUReporter, raport Komisji Europejskiej VAT One Stop Shop (vat-one-stop-shop.ec.europa.eu)

Udostępnij artykuł
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Podobne artykuły
Black Friday 2024: Co liczby mówią o e-commerce w Grecji
4 min czytania

Black Friday 2024: Co liczby mówią o e-commerce w Grecji

Piątek nadal służy jako jeden z najważniejszych punktów odniesienia dla sektorów handlu detalicznego i e-commerce. W Grecji przekształcił się z nowości w wydarzenie zakupowe o ugruntowanej pozycji, kształtujące oczekiwania konsumentów i testujące gotowość operacyjną sklepów internetowych co roku w listopadzie. Dane z 2024 r. pokazują nie tylko sposób, w jaki greccy konsumenci robią zakupy, ale […]

Zina Sili Zina Sili
Principal International Success Manager, Skroutz