
Marketplace’y vs. sklepy internetowe
Obecne statystyki ECDB pokazują, że marketplace’y online odpowiadają za znaczące 72% wszystkich światowych przychodów z handlu elektronicznego , podczas gdy tradycyjne sklepy internetowe generują tylko 28%. Co więcej, dysproporcja ta ostatnio rośnie. Chociaż różnica wzrostu między tymi dwoma modelami w 2022 r. wynosiła zaledwie 4%, to w 2023 r. wzrosła do 7%, a w ubiegłym roku wyniosła 6%.
Co sprawia, że platformy handlowe są tak popularne?
Sekret sukcesu platform handlowych online tkwi w trzech kluczowych czynnikach:
- skalowalność
- wydajność
- rentowność
W przeciwieństwie do tradycyjnych e-sklepów, marketplace’y nie są właścicielami sprzedawanych przez siebie towarów; są nimi strony trzecie. To znacznie obniża ich koszty bieżące i ryzyko.
Szybkość skalowania jest kolejną ważną korzyścią. Każdy nowy sprzedawca, który dołącza do marketplace, zazwyczaj przynosi ze sobą istniejącą bazę klientów, a także własne zapasy. Platforma może zatem skoncentrować się głównie na zarabianiu pieniędzy z prowizji, opłat za wystawianie ofert, reklam lub usług subskrypcyjnych.

Source: ECDB
Różnice regionalne mają znaczenie
Co ciekawe, obszar geograficzny ma duży wpływ na wybór modeli biznesowych. W Azji oraz Ameryce Południowej i Środ kowej platformy handlowe dominują wyjątkowo – w 2024 r. wygenerowały odpowiednio 97% i 96% wszystkich przychodów z handlu elektronicznego, znacznie przekraczając globalną średnią wynoszącą 72%. Liderzy rynku w Azji, w tym Alibaba Group Holding, PDD Holdings, ByteDance i JD.com, prowadzą znane sklepy, takie jak Taobao, Douyin i Pinduoduo.Ameryka Południowa i Środkowa mają podobny scenariusz z platformami handlu elektronicznego, takimi jak MercadoLibre, Magalu, Amazon i Shopee. W tych regionach duże marki e-commerce budzą większe zaufanie i często mają lepszą logistykę, ponieważ zakupy online są tam mniej rozwinięte.
Zachód preferuje równowagę
Z kolei rynki zachodnie mają tendencję do bardziej równomiernej dystrybucji. Sklepy internetowe generują 54% przychodów z handlu elektronicznego w Ameryce Północnej; marketplace’y odpowiadają za pozostałe 46%. Proporcje w Europie są porównywalne: sklepy internetowe odpowiadają za 53% przychodów, a marketplace’y za 47%.W przeciwieństwie do Azji i Ameryki Południowej, zachodni konsumenci często pokładają większe zaufanie w poszczególnych markach, takich jak apple.com, backmarket.com czy shein.com. Korzystniejsze warunki logistyczne również odgrywają tutaj rolę, czyniąc samodzielne sklepy internetowe bardziej atrakcyjnymi.
Cechy kulturowe i regionalne decydują o wyborze
Zróżnicowane rynki e-commerce wyjaśniają te różnice. Każdy rynek jest inny i kształtowany przez regionalną kulturę, politykę i warunki naturalne. Są to dokładnie te czynniki, które znacząco wpływają na to, czy marketplace’y lub tradycyjne sklepy internetowe odnoszą większy sukces w danym regionie. Pomimo różnic regionalnych, globalne dane ECDB sugerują jednak, że przyszłość handlu elektronicznego należy przede wszystkim do marketplace’ów internetowych, których model okazuje się bardziej wydajny i opłacalny w większości regionów świata.