
Rosnący rynek i rozwijający się gracze
Według raportu „Wyzwania i możliwości europejskiego rynku DIY” opracowanego przez GlobalEyez, europejski rynek DIY został wyceniony na około 388 miliardów euro w 2024 roku. Segment online tego rynku wzrósł z 56 mld euro w poprzednim roku do 66 mld euro w 2024 r. i oczekuje się, że w najbliższej przyszłości osiągnie 78 mld euro.
Transgraniczny handel elektroniczny w Europie nadal się rozwija – jak już informowaliśmy, ostatnio osiągnął wartość 358,7 mld euro. Osoby robiące zakupy dla majsterkowiczów są również coraz chętniej kupowane na wielu platformach w różnych krajach.
Zarówno tradycyjni giganci handlu detalicznego, jak i nowi gracze na rynku uruchamiają rynki, aby wykorzystać ten wzrost. Leroy Merlin rozpoczął swoją przygodę z rynkiem w Europie po sukcesie w Brazylii, a obecnie obsługuje wiele platform specyficznych dla danego kraju z tysiącami sprzedawców i produktów.
Podobnie brytyjski gigant DIY B&Q uruchomił w 2022 r. rynek oparty na Mirakl w diy.com, planując zaoferować ponad 100 000 dodatkowych produktów innych firm, potrojając istniejący asortyment.
Inni główni gracze to HORNBACH, który rozwija możliwości omnichannel w krajach europejskich i sklepach stacjonarnych.
BAUHAUS Deutschland niedawno uruchomił swój rynek po tym, jak opóźnienia techniczne przesunęły pierwotny harmonogram na połowę 2024 roku, jak zauważyła ekspertka ds. rynku Valerie Dichtl. Platforma koncentruje się wyłącznie na sprzedawcach zarejestrowanych w Niemczech i obiecuje ekskluzywne oferty produktów dla pierwszych sprzedawców, podkreślając strategiczny potencjał wzrostu w tej kategorii.

Source: Cross-Border Commerce Europe
Sprzedaż na wielu rynkach napędza wzrost
Najnowsze dane branżowe wskazują na silną korelację między dywersyfikacją rynków a przyspieszonym wzrostem GMV. Sprzedawcy aktywni na trzech lub więcej platformach mają tendencję do zwiększania wolumenu sprzedaży dwa razy szybciej w porównaniu ze sprzedawcami na jednej platformie.
Dzieje się tak częściowo dlatego, że ścieżki zakupowe konsumentów są coraz bardziej wieloplatformowe, a klienci DIY poszukują szerokiej gamy produktów i wygodnych opcji zakupu, w tym dostawy do domu, click & collect i zwrotów w sklepie.
Według Nilsa Kernchena te zmieniające się zachowania zakupowe napędzają potrzebę rozszerzenia obecności sprzedawców na rynku.
Specjaliści ds. rynków twierdzą, że odnoszący sukcesy sprzedawcy potrzebują teraz bardziej wyrafinowanych operacji, w tym solidnego zarządzania łańcuchem dostaw i ulepszonych możliwości IT, aby poruszać się po zmieniających się wymaganiach narzucanych przez rynki. Marketplace’y profesjonalizują zarówno front-endową obsługę klienta, jak i zarządzanie sprzedawcami back-end, co popycha sprzedawców w kierunku większej wydajności operacyjnej.
Co to oznacza dla marek i sprzedawców DIY
Dla marek z branży ogrodniczej, majsterkowania i majsterkowania pojawienie się wielu rynków oznacza jeden wyraźny imperatyw biznesowy: zdywersyfikuj swoją obecność na rynku lub zaryzykuj utratę udziału w rynku na rzecz konkurentów, którzy to robią.
Ekspansja na platformy takie jak Leroy Merlin, B&Q, HORNBACH, Maxeda, OBI i BAUHAUS zwiększa widoczność marki i dociera do segmentowanych lokalnych baz klientów, którzy mogą już nie robić zakupów głównie w witrynie Amazon.
Obecność wielokanałowa zapewnia również lepsze zarządzanie ryzykiem w przypadku wahań rynkowych na pojedynczych platformach i pozwala markom wykorzystać lokalne strategie marketingowe i realizacyjne. Wzrost ten jest zgodny z rosnącymi oczekiwaniami konsumentów w zakresie wyboru i wygody w różnych kanałach.