Nowe przepisy zapewniają konsumentom łatwiejszy dostęp do niedrogich napraw niektórych urządzeń, w tym sprzętu RTV i AGD. Producenci będą zobowiązani, przez okres do 10 lat, do zapewnienia wyboru naprawy nawet po wygaśnięciu gwarancji, po raz pierwszy, co znacznie poprawi ochronę konsumentów.
W przypadku firm zajmujących się marketingiem e-commerce wiąże się to z zapewnieniem konsumentom łatwego dostępu do informacji o naprawach i odpowiednim przedstawieniem tych wyborów.
Nowa dyrektywa wejdzie w życie 30 lipca 2024 r. Państwa członkowskie UE będą miały trzy lata na przełożenie jej do ustawodawstwa krajowego.
Części zamienne dla niezależnych warsztatów
Jedną z głównych cech nowych przepisów jest wymóg, aby producenci ustalali rozsądne ceny narzędzi i części zamiennych dla niezależnych warsztatów. Jednocześnie otworzy to rynek dla niezależnych warsztatów i stworzy nowe perspektywy biznesowe dla systemów marketingowych e-commerce, koncentrujących się na sprzedaży części zamiennych i usługach naprawczych.
Nowe wytyczne zabraniają stosowania zasad dotyczących oprogramowania i ograniczeń umownych, które mogą utrudniać pracę niezależnych warsztatów. Chociaż istnieje niewiele wyjątków mających na celu ochronę praw własności intelektualnej, ograniczenie to jest znaczącym pierwszym krokiem w kierunku bardziej sprawiedliwego rynku napraw.
Jeśli kupujący zdecydują się na naprawę zamiast wymiany, gwarancja będzie trwała dwanaście miesięcy. Działanie to będzie promować naprawy i przyczyni się do zmniejszenia wytwarzania e-odpadów.
Wsparcie dla sektora naprawczego
Obniżenie podatku VAT na usługi naprawcze jest jedną z zachęt finansowych, do których wzywają państwa członkowskie UE w celu promowania napraw. Może to przyczynić się do powstania nowych miejsc pracy i poszerzenia spektrum produktów i usług naprawczych dostępnych dla przedsiębiorstw.
Komisja Europejska zamierza stworzyć portal internetowy zawierający szczegółowe informacje na temat możliwości naprawy i związanych z tym wydatków. Intencją jest zwiększenie widoczności i otwartości usług naprawczych , aby pomóc klientom w procesie podejmowania decyzji.