3 min czytania

Rezygnacja z korzystania przez Meta z Facebooka i postów na Instagramie w celu szkolenia sztucznej inteligencji nie jest prosta

Meta, spółka macierzysta Instagrama i Facebooka, zmieniła swoją politykę prywatności od 26 czerwca 2024 roku. W odpowiedzi na obawy użytkowników od 22 maja Meta wysłała ponad 2 miliardy powiadomień i e-maili w aplikacji do osób w Europie z linkiem do formularza rezygnacji, aby sprzeciwić się wykorzystywaniu przez Meta ich danych do celów szkoleniowych związanych ze sztuczną inteligencją.

Ten artykuł został przetłumaczony dla ciebie przez sztuczną-inteligencję
Rezygnacja z korzystania przez Meta z Facebooka i postów na Instagramie w celu szkolenia sztucznej inteligencji nie jest prosta
Źródło: CNN.com

W mediach społecznościowych pojawiło się kilka filmów na ten temat, rzekomo pokazujących krok po kroku, jak sprzeciwić się skrobaniu danych przez Meta w tym celu. Jeden z takich filmów na TikTok ma ponad 4,3 miliona wyświetleń i 5 500 komentarzy i został udostępniony ponad 149 000 razy. Sceptyczne posty na temat funkcji rezygnacji są również udostępniane na Reddicie, X i Instagramie.

 

Source: Snopes.com

Ta funkcja była dostępna dla klientów Meta w regionie europejskim i Wielkiej Brytanii, ale nie dla użytkowników z USA. The New York Times poinformował, że Meta nie musiała powiadamiać użytkowników, dlatego użytkownicy mogli nawet nie wiedzieć, że trenuje swoją sztuczną inteligencję za pomocą ich publicznych postów.

Na stronie Meta „Jak Meta wykorzystuje informacje do generatywnych modeli i funkcji sztucznej inteligencji” czytamy, że użytkownicy mają prawo sprzeciwić się wykorzystywaniu informacji udostępnionych przez nich w Produktach i usługach Meta do rozwijania i ulepszania sztucznej inteligencji w Meta. Meta konsultuje się z głównym organem regulacyjnym ds. prywatności w UE, irlandzką Komisją Ochrony Danych, i uwzględniła ich opinie, aby upewnić się, że sposób, w jaki szkoli sztuczną inteligencję w Meta, jest zgodny z unijnymi przepisami dotyczącymi prywatności.

Firma, która wykorzystuje dane użytkowników do szkolenia AI, spotkała się z powszechną krytyką ze strony Europejskiego Centrum Praw Cyfrowych (noyb), organizacji non-profit skupiającej się na egzekwowaniu praw cyfrowych i przepisów dotyczących prywatności. Grupa złożyła skargi w 11 krajach europejskich, zwracając się do władz o wszczęcie procedury pilnej w celu powstrzymania zmiany, zanim wejdzie ona w życie 26 czerwca 2024 r. Proces rezygnacji Meta jest zbyt skomplikowany i czasochłonny, a nawet wymaga powodów osobistych.

Source: Facebook Help Center for European users

Europejski Trybunał Sprawiedliwości jasno stwierdził już, że Meta nie ma „uzasadnionego interesu” w naruszaniu prawa użytkowników do ochrony danych w odniesieniu do reklam. Meta twierdzi również, że dane użytkowników mogą być udostępniane dowolnej „stronie trzeciej” – czyli każdemu na świecie.

Meta twierdzi, że honoruje wszystkie zastrzeżenia europejskich użytkowników i nie wykorzystuje prywatnych wiadomości ludzi z przyjaciółmi i rodziną do trenowania swoich systemów sztucznej inteligencji. Irlandzka Komisja Ochrony Danych (DPC) poinformowała jednak, że nie będzie przetwarzać danych użytkowników z UE/EOG na potrzeby niezdefiniowanych „technik sztucznej inteligencji”. Meta jest przekonana, że jej podejście jest zgodne z europejskimi przepisami i regulacjami, i jest zaangażowana w udostępnianie sztucznej inteligencji i jej modeli większej liczbie osób na całym świecie, w tym w Europie.

Udostępnij artykuł
Podobne artykuły
Sprzedaż artykułów spożywczych TikTok wzrosła w tym roku o 120%
4 min czytania

Sprzedaż artykułów spożywczych TikTok wzrosła w tym roku o 120%

Ostatnio na TikTok dzieje się coś szalonego. Lidl, niemiecki supermarket dyskontowy, upuszcza limitowane produkty w sklepie TikTok i wyprzedają się one szybciej niż kiedykolwiek. Ich dubajskie batoniki czekoladowe – te z nadzieniem pistacjowym, na punkcie których wszyscy mają obsesję – sprzedawały się w ilości 72 batonów na sekundę i skończyły się w ciągu 90 minut. […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU