
Gdy kupujesz reklamy na Facebooku lub Instagramie za pośrednictwem urządzenia z systemem iOS, pobierana jest dodatkowa opłata w wysokości 30%, która trafia bezpośrednio do Apple. Wiedzą już o tym w Stanach Zjednoczonych – zmiana obowiązuje tam od lutego i jest obecnie wdrażana dla wszystkich reklamodawców we wszystkich regionach, według Social Media Today.
Apple pobiera opłatę w wysokości 30% od zakupów w aplikacji zgodnie z zasadami App Store, które mają zastosowanie do wszystkich towarów i usług cyfrowych sprzedawanych za pośrednictwem aplikacji na iOS. Głównymi argumentami są koszty utrzymania i rozwoju platformy, dostęp do bazy użytkowników, koszty wsparcia i serwisu, dzielenie się przychodami z programistami oraz ciągłe generowanie przychodów dla siebie.
Apple wierzy, że firmy korzystające z jego platformy i bazy użytkowników powinny przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju ekosystemu i jego ciągłego wzrostu. Ta struktura opłat była kontrowersyjna, co doprowadziło do wyzwań prawnych i krytyki ze strony różnych firm i organów regulacyjnych.
Apple wierzy, że firmy, które korzystają z jego platformy i bazy użytkowników, powinny przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju ekosystemu i jego ciągłego wzrostu. Ta struktura opłat była przedmiotem kontrowersji, co doprowadziło do wyzwań prawnych i krytyki ze strony różnych firm i organów regulacyjnych.
Meta szybko zareagowała
Meta dostosowała swoją platformę internetową tak, aby wszystkie funkcje dostępne na urządzeniach z systemem iOS były również dostępne na komputerach. Ta adaptacja pozwala reklamodawcom zwiększyć liczbę postów i tworzyć reklamy bez dodatkowych opłat.
Pedro Pavón, który jest odpowiedzialny za monetyzację i reklamę w Meta, skomentował sprawę na swoim koncie Threads.
Nawet Unia Europejska pozwała Apple do sądu.
„Nowy slogan Apple powinien brzmieć „Act Different”. Dzisiaj podejmujemy kolejne kroki, aby zapewnić zgodność Apple z zasadami DMA. Mamy powody, by sądzić, że zasady AppStore, które nie pozwalają twórcom aplikacji na swobodną komunikację z własnymi użytkownikami, naruszają DMA. Otwieramy również nową sprawę w związku z nowymi Warunkami korzystania z usługi iOS firmy Apple. Bez uszczerbku dla prawa Apple do obrony, jesteśmy zdeterminowani, aby wykorzystać jasny i skuteczny zestaw narzędzi DMA, aby wreszcie otworzyć realne możliwości dla innowatorów i konsumentów” – powiedział komisarz ds. rynku wewnętrznego Thierry Breton.
Jeśli od przyszłego tygodnia kupujesz reklamy na Facebooku i Instagramie na iOS, zaktualizuj swoją strategię, aby zamiast tego korzystać z komputerów. Ta prosta zmiana pomoże Ci uniknąć niepotrzebnych opłat i zapewni efektywniejsze wykorzystanie budżetu reklamowego.