Chińscy giganci e-commerce dominują na rynku cyfrowym
Alibaba, PDD, JD.com i ByteDance to cztery główne firmy, które dominują na chińskim rynku, z łącznymi rocznymi przychodami przekraczającymi 350 mld USD i 80% największego na świecie rynku e-commerce. Z przychodami w wysokości 978 mld USD z Taobao i Tmall, Alibaba pozostaje największym, ale jego udział w rynku zmienił się dramatycznie. Alibaba, która w 2019 r. dzieliła 70% GMV (Gross Merchandise Value) Wielkiej Czwórki z JD.com, stanęła w obliczu rosnącej konkurencji ze strony nowszych firm, które kładą nacisk na niskie ceny i handel społecznościowy.
Douyin firmy ByteDance osiągnął wartość 388 mld USD w GMV. Strategia niskich cen Pinduoduo przechwytuje obecnie prawie jedną czwartą GMV Wielkiej Czwórki. W międzyczasie Shein stał się znaczącą globalną siłą dzięki swojej spółce macierzystej, Roadget Business Pte Ltd.
Od 2019 r. PDD Holdings powiększyło się o 300%, Shein powiększyło się o niewiarygodne 1200%, a ByteDance stało się piątą co do wielkości firmą e-commerce na świecie dzięki działalności e-commerce na poziomie 6000%.
Wejście na rynek europejski: Mieszane sukcesy chińskich platform w różnych regionach
Z 40% udziałem w rynku, Trendyol Alibaby jest liderem europejskiego rynku GMV, podczas gdy Turcja ma 21% przewagi. W pierwszym roku działalności platforma Alibaba Miravia w Hiszpanii wygenerowała 1 mld USD GMV, a Francja i Hiszpania zajęły drugie i trzecie miejsce, osiągając odpowiednio 15% i 14%.
Niemcy stanowią interesujące studium przypadku. Pomimo tego, że są drugim co do wielkości rynkiem e-commerce w Europie, stanowią tylko 7% europejskiej działalności chińskich firm, co w dużej mierze wynika z silnych krajowych graczy, takich jak Otto, Zalando i Ceconomy. Chińskie platformy stały się jednak bardzo popularne: W pierwszym roku działalności Temu zarobił 750 mln USD, zajmując 13. miejsce pod względem wielkości rynku, podczas gdy AliExpress wzrósł o 54% do ponad 1 mld USD, zajmując siódme miejsce. Sprzedaż Shein w Niemczech wzrosła o 40% do 617 mln USD, mimo że zajęła dopiero 18. miejsce wśród sprzedawców internetowych.
40% hiszpańskich klientów korzystało z AliExpress, w porównaniu do zaledwie 11% Niemców
.
Prawdopodobne jest, że trendy te będą nadal zmieniać dynamikę europejskiego handlu elektronicznego, biorąc pod uwagę jego szybki wzrost oraz fakt, że chińskie praktyki handlu elektronicznego zazwyczaj wyprzedzają te z rynków zachodnich o kilka lat.