
Wydawca korzysta z technicznego rozwiązania programu partnerskiego reklamodawcy. Otrzymują oni unikalny, otagowany adres do strony reklamodawcy. Adres ten jest promowany na różne sposoby, a gdy płacący klient kliknie na stronę reklamodawcy, wydawca ma prawo do nagrody – zwykle prowizji od sprzedaży, którą ułatwił dzięki swojej promocji.
Jakie są rodzaje wydawców?
Istnieją różne typy wydawców. Dzielimy je ze względu na sposób, w jaki promują reklamodawcę. Tak więc w marketingu afiliacyjnym e-commerce mamy trzy grupy wydawców. Każda grupa jest w jakiś sposób specyficzna i wymaga innego podejścia.
1. Schematy cashback – najlepszym przykładem jest TopCashback, który zapewne jest Ci znany. Są to programy lojalnościowe, które zwracają Ci część wartości Twojego zamówienia. Takie schematy istnieją również dla sklepów internetowych. Działa to tak: w kampanii afiliacyjnej Ty jako wydawca dostajesz 20% prowizji, dajesz 10% użytkownikowi i zatrzymujesz 10%. Twoim atutem jest masowa baza i setki tysięcy użytkowników, do których możesz dotrzeć.

Source: Topcashback.co.uk

Source: Depositphotos

Source: Depositphotos
Korzyści z marketingu afiliacyjnego
Marketing afiliacyjny ma kilka zalet dla obu stron. Główną zaletą jest oczywiście to, że w przeciwieństwie do tradycyjnych kampanii PPC, reklamodawca płaci jedynie prowizję od sprzedaży. Nie muszą martwić się o koszt kliknięcia (który może nie być opłacalny), wyświetlenia, skuteczność zakupu i tak dalej. Po prostu płacą za rzeczywiste zamówienie, które wydawca dla nich wygenerował. Tak więc reklamodawca dostarcza kampanię, czy to w sieci, czy osobno, ustala zasady, a wydawcy muszą ich przestrzegać.
Jeśli wydawca przyciągnie ruch, który przekształci się w klienta, dostaje prowizję od reklamodawców – to naprawdę proste.
Oprócz płacących klientów, partnerzy mają jeszcze jedną zaletę. Otwiera drzwi do nowych źródeł ruchu. E-sklepy wykorzystują głównie kampanie PPC lub portale społecznościowe jako źródło ruchu, gdzie często szybko osiągają pułap efektywności i muszą szukać alternatywnych źródeł ruchu – marketing afiliacyjny może stać się dla nich pełnoprawnym nowym źródłem ruchu.
Wydawcy, którzy wykorzystują kampanie afiliacyjne jako źródło przychodów, często mają setki tysięcy wizyt w witrynie. Gdy reklamodawca udostępni im swój program partnerski, mogą pozyskać zarówno nowy ruch na stronie, jak i nowe zamówienia. To prowadzi nas z powrotem do pierwszej korzyści. Wydawca kieruje ruch na stronę reklamodawcy, ale każde kliknięcie może nie przekształcić się w płacącego klienta. Reklamodawca uzyskuje większy ruch, ale płaci prowizję tylko od zrealizowanych zamówień. Idealnie, prawda?
Jaka jest prowizja?
Jak obliczana jest prowizja? Jaka jest standardowa prowizja? Trudno odpowiedzieć na to pytanie. Nie ma standardowej kwoty prowizji. W Dognet mamy różne kampanie. Niektóre mają prowizję w wysokości 0,5%, a niektóre nawet 30%. Wysokość prowizji uzależniona jest od segmentu, w którym działa reklamodawca. W przypadku energii elektrycznej nie można zaoferować tyle, co w przypadku suplementów diety. Poziom prowizji musi być jednak porównywalny z innymi kanałami – PPC, porównywarkami, RTB czy mediami społecznościowymi.
Marketing afiliacyjny opiera się na ludzkim zaufaniu.
Tworzą go ludzie, a nie maszyny, które można dowolnie wyłączać i włączać. Dlatego prowizje muszą być ustalane od samego początku. Menedżer afiliacyjny lub sieć afiliacyjna może w tym pomóc reklamodawcom. Jeśli reklamodawca powie, że spróbujmy 1% i zobaczymy, nawet jeśli możesz dać 5%, skończysz się brakiem zainteresowania ze strony wydawców, a nawet jeśli zwiększysz prowizje, kampania nie wystartuje. Jeśli więc może dać 30%, zalecamy, aby na początku spokojnie dał 25%. Kampania będzie atrakcyjna dla wydawców i odpowiednio się przyjmie.
Co należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu prowizji?
- Jeśli jest to sklep internetowy, do którego ludzie wracają i kupują regularnie, możesz ustawić różne prowizje dla nowego klienta i dla istniejącego klienta.
- Możesz od razu zwiększyć prowizję, ale jeśli ją zmniejszysz, daj wydawcom co najmniej 14 dni na podjęcie decyzji, czy kontynuować promocję.
- Wydawcy treści powinni generalnie otrzymywać wyższą prowizję niż inni wydawcy. Włożyli w to więcej wysiłku.
- Istnieje możliwość ustawienia innego procentu dla przecenionych towarów, aby posegmentować kwotę prowizji według kategorii lub marki. Zdecydowanie z tego skorzystaj.
Najważniejsze. Graj uczciwie przy ustalaniu prowizji. Wydawcy mają na ogół dużą wiedzę na temat branży. Wiedzą, jakie są marże i dlatego czego mogą się spodziewać. Nie ma potrzeby przesadzać ani robić z wydawców głupców, ustalając zbyt niską prowizję.
W jaki sposób reklamodawca konfiguruje swój program partnerski?
Reklamodawca musi zapewnić wydawcy narzędzie do śledzenia, kogo przyprowadził do e-sklepu i co kupił. W przeciwnym razie nie będą w stanie wynagrodzić wydawcy prowizją. Program partnerski potrzebuje własnego rozwiązania technicznego, podobnie jak sam e-sklep.
Reklamodawca może zaprogramować własny system lub kupić rozwiązanie pakietowe , takie jak Post Affiliate PRO lub Affilbox. Ostatnią opcją jest dołączenie do sieci afiliacyjnej. Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety.
O co muszę zadbać w przypadku programu partnerskiego?
- Helpdesk – odpowiadanie na pytania wydawców może być dość czasochłonne. To niesamowite, o co ludzie mogą pytać w kółko. Oczywiście oczekują natychmiastowej odpowiedzi. Helpdesk zajmie się siecią za Ciebie, jeśli uruchomisz swój program za ich pośrednictwem. Jeśli uruchamiasz go niezależnie, musisz być czujny i zawsze gotowy do odpowiedzi.
- Płatności partnerskie – gdy tylko partnerzy poproszą o płatność, musi ona zostać przetworzona, zweryfikowana i opłacona. I weź to pod uwagę. Sieć rozlicza dla reklamodawcy setki faktur miesięcznie.
- Wydawca – w sieci są tysiące afiliantów. W samodzielnym programie (lub rozwiązaniu pudełkowym) nie ma ich na początek. Musisz je wszystkie znaleźć, skontaktować się z nimi i je zdobyć. Nie jest to niemożliwe, ale jest bardzo, bardzo czasochłonne.
- Jakość wydawcy – Jeśli reklamodawca nie wie, jak ocenić jakość i trafność wkładu wydawcy, może się sparzyć i mieć bardzo złe wrażenie o partnerze. Sieć w przeważającej mierze odfiltrowuje wszelkie oznaki problemów.
Wybierz osobny program partnerski, jeśli:
- Masz duży sklep internetowy , taki jak Amazon. Duże e-sklepy mają miejsce w swoim budżecie na stworzenie własnego systemu afiliacyjnego i wystarczającą liczbę pracowników, aby samodzielnie nim zarządzać.
- Masz mały i początkujący sklep internetowy. W Dognet pracujemy w oparciu o model udziału w przychodach, więc dostajemy tylko prowizję od sprzedaży. Jednak nie sprawdziłoby się to dla nas w przypadku małych sklepów internetowych. Dla początkujących zawsze polecamy nasz własny, osobny program.
- Mają wystarczająco dużo czasu i ochoty, aby zająć się całością. Jeśli reklamodawca wyraźnie chce mieć własnego partnera, a inne rozwiązania techniczne mu nie odpowiadają, zalecamy skorzystanie z systemu niestandardowego. Reklamodawca musi jednak zdawać sobie sprawę z tego, jak trudno jest zarządzać kampanią.
- Tak naprawdę każdy, kto zdaje sobie sprawę z czasu i wiedzy potrzebnej do prowadzenia programu partnerskiego. Znalezienie menedżera afiliacyjnego nie jest jak znalezienie menedżera PPC lub menedżera mediów społecznościowych.
Decydując się między własnym programem a siecią, najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest to, że kiedy pracujesz z siecią afiliacyjną, sieć wykonuje większość pracy za Ciebie. Oszczędza to reklamodawcy kilkudziesięciu godzin miesięcznie (i wielu nerwów).
Sprzedawcy gotowych rozwiązań programów partnerskich mają rację, mówiąc, że operacja nie jest „taka skomplikowana”. To prawda, że po skonfigurowaniu program może działać. Ale czy to naprawdę działa? To zależy od reklamodawcy i czasu, jaki jest skłonny zainwestować w system.
Jakie są korzyści z posiadania własnego rozwiązania afiliacyjnego?
- Dostajesz 100% swobody – każda sieć ma swoje granice, w ramach których działają reklamodawcy i wydawcy. Jeśli masz swój własny program, możesz robić, co chcesz.
- Masz 100% kontroli – każda sieć ma swój własny sposób działania. Dzięki samodzielnemu programowi możesz go skonfigurować w dowolny sposób. Może to jednak również oznaczać, że warunki są błędne.
- Zaoszczędzisz w przyszłości – całkiem możliwe, że w przyszłości zaoszczędzisz prowizje wypłacane sieci. Ostrzeżenie. Jest to opłacalne tylko dla bardzo dużych e-sklepów, które mogą sobie pozwolić na posiadanie własnego menedżera afiliacyjnego.
- Możesz mieć program partnerski nawet wtedy, gdy sieć Cię nie chce – może się zdarzyć, że żadna sieć Cię nie chce z powodów moralnych, proceduralnych lub innych. W takim przypadku jedynym wyjściem jest rozwiązanie wewnętrznego programu partnerskiego.
Sieć afiliacyjna
Jeśli reklamodawca zdecydował się dołączyć do sieci afiliacyjnej, uważamy, że podjął najlepszą możliwą decyzję. Dołączając do sieci, reklamodawca zyska wiele korzyści i zaoszczędzi mnóstwo czasu (i nerwów). Sieć afiliacyjna wykona większość pracy za reklamodawcę i to jest oczywiście jej główna zaleta.
Jakie są inne korzyści z sieci afiliacyjnej?
- Wydawcy już się z niego korzystają – w sieci są tysiące wydawców. Kiedy uruchamiana jest nowa kampania, wszyscy otrzymują informacje, które trafiają do nich również w mediach społecznościowych. W przypadku nowych kampanii przeprowadziliśmy również osobne pozyskiwanie wydawców w Dognet. Dzięki temu reklamodawca nie musi szukać kogoś na własną rękę.
- Rozwiązanie techniczne – reklamodawca w sieci nie ma się czego martwić. Zadbane jest wszystko, co jest związane z techniczną stroną programu partnerskiego.
- Kontrola wydawców – sieć jest częściowo odpowiedzialna za to, co się w niej dzieje. W Dognet sprawdzamy wydawców, gdy się rejestrują, a następnie sprawdzamy ich, gdy biorą udział w samej kampanii.
- Sieć obsługuje również płatności dla wydawców – wydawcy są opłacani przez sieć, a reklamodawca otrzymuje jedną fakturę miesięcznie za całą usługę, a nie setki faktur za każdą konwersję. Możesz sobie wyobrazić, ile czasu to oszczędza.
Jaka jest rola reklamodawcy?
Reklamodawca ma tylko jedną rolę w sieci: ocenia konwersje.
Całą resztą zajmuje się sama sieć. Komunikacja i chęć ze strony reklamodawcy są ważne dla udanej i długotrwałej kampanii. Sieć ma wiele pomysłów i sugestii, jak ulepszyć i rozwinąć kampanię, ale do ich realizacji potrzebne jest porozumienie i wzajemna współpraca.
Jak wybrać sieć afiliacyjną?
W Europie działa kilka sieci afiliacyjnych – Trade Tracker, CJ affiliate, Rakuten Advertising, Webgains, Trade Doubler, Awin, Admitad itp. Wybór sieci afiliacyjnej należy ostatecznie do reklamodawcy. Każda sieć ma swoje granice, wymagania i opłaty, a reklamodawca decyduje, co najlepiej pasuje do jego wizji. W Dognet wierzymy w system win-win, a reklamodawca płaci sieci tylko prowizję od konwersji.
Jeśli jest jedna rzecz, na którą należy zwrócić uwagę przy wyborze sieci, to są to nieoczekiwane opłaty.
Nie bój się wykorzystać mocy marketingu afiliacyjnego. Odpowiednio skonfigurowana kampania afiliacyjna może otworzyć drzwi do nowego ruchu i często zwiększyć sprzedaż nawet o 25%. To od Ciebie zależy, czy chcesz spróbować, czy nie.