3 min czytania

Które kraje europejskie najbardziej polegają na zagranicznym handlu elektronicznym? Spojrzenie na handel transgraniczny w Europie

Najnowsze wyniki badania European Commerce Database (ECDB) ujawniają uderzające regionalne wzorce w zakresie tego, w jaki sposób różne kraje europejskie współpracują z międzynarodowymi sprzedawcami internetowymi i które kraje europejskie najbardziej polegają na zagranicznym handlu elektronicznym. Analiza ta bada różne stopnie przyjęcia transgranicznego handlu elektronicznego na całym kontynencie, przy jednoczesnym zachowaniu integralności podstawowych danych rynkowych.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Ten artykuł został przetłumaczony dla ciebie przez sztuczną-inteligencję
Które kraje europejskie najbardziej polegają na zagranicznym handlu elektronicznym? Spojrzenie na handel transgraniczny w Europie
Źródło: Depositphotos

Kraje południowej Europy przodują w międzynarodowych zakupach

Statystyki pokazują, że kupujący online w Hiszpanii, Włoszech, Turcji i Norwegii prowadzą ponad trzy czwarte swojej działalności e-commerce za pośrednictwem międzynarodowych sprzedawców detalicznych. Stanowi to wyraźny kontrast w stosunku do rynków takich jak Polska, Rumunia i Serbia, gdzie platformy krajowe utrzymują silniejszą pozycję.

Badanie wskazuje, że północnoeuropejscy giganci handlu elektronicznego z powodzeniem stali się dominującymi siłami na wielu rynkach, szczególnie w regionach południowych, gdzie lokalne alternatywy mogą być mniej rozwinięte lub konkurencyjne

.

Dlaczego niektóre rynki utrzymują silniejsze krajowe ekosystemy handlu elektronicznego?

Potęgi gospodarcze Francji, Niemiec i Holandii rozwinęły silne krajowe środowiska handlu detalicznego online. Zalando, Bol i Carrefour zwiększyły swoją obecność na rynkach krajowych, jednocześnie rozszerzając działalność na rynki międzynarodowe. Kraje te mają dobrze rozwinięte systemy logistyczne i wielu krajowych konkurentów, jednak Niemcy z wysoko rozwiniętym krajowym rynkiem handlu elektronicznego nadal odnotowują około 60% zakupów online dokonywanych za pośrednictwem kanałów transgranicznych. Pokazuje to dominującą rolę międzynarodowych platform na rynku cyfrowym.

cross border

Source: ECDB

Różnice regionalne

Rynki EuropyPołudniowej i Wschodniej wydają się być szczególnie zależne od platform międzynarodowych. Kraje takie jak Portugalia, Chorwacja, Litwa i Hiszpania zgłaszają, że międzynarodowi sprzedawcy stanowią ponad 75% ich działalności w zakresie handlu elektronicznego.Konsumenci w tych regionach często zwracają się do platform takich jak Amazon i Temu ze względu na konkurencyjne ceny i szerszy wybór produktów w porównaniu do tego, co jest dostępne u krajowych sprzedawców detalicznych. Jednak zakupy za pośrednictwem międzynarodowych platform niekoniecznie wykluczają towary produkowane lokalnie.

Godne uwagi wyjątki od trendów regionalnych

Zaobserwowane wzorce ujawniają kilka interesujących wyjątków. Rynek e-commerce w Polsce należy do Allegro, ponieważ firma ta prowadzi Amazon pod względem udziału w rynku. Najlepsze platformy e-commerce w Rumunii, Serbii i Grecji składają się głównie z krajowych sprzedawców detalicznych.

Amazon prowadzi dedykowane domeny w Polsce i na niektórych innych rynkach, ale nie prowadzi bezpośredniej działalności w wielu krajach w tym regionie.

Analiza ujawnia, w jaki sposób rynki europejskie rozwijają swoją zależność od transgranicznego handlu elektronicznego poprzez połączenie czynników geograficznych i infrastruktury cyfrowej oraz konkurencyjnych sił rynkowych i wzorców preferencji konsumentów.

Udostępnij artykuł
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Podobne artykuły
Black Friday 2024: Co liczby mówią o e-commerce w Grecji
4 min czytania

Black Friday 2024: Co liczby mówią o e-commerce w Grecji

Piątek nadal służy jako jeden z najważniejszych punktów odniesienia dla sektorów handlu detalicznego i e-commerce. W Grecji przekształcił się z nowości w wydarzenie zakupowe o ugruntowanej pozycji, kształtujące oczekiwania konsumentów i testujące gotowość operacyjną sklepów internetowych co roku w listopadzie. Dane z 2024 r. pokazują nie tylko sposób, w jaki greccy konsumenci robią zakupy, ale […]

Zina Sili Zina Sili
Principal International Success Manager, Skroutz