
Kraje południowej Europy przodują w międzynarodowych zakupach
Statystyki pokazują, że kupujący online w Hiszpanii, Włoszech, Turcji i Norwegii prowadzą ponad trzy czwarte swojej działalności e-commerce za pośrednictwem międzynarodowych sprzedawców detalicznych. Stanowi to wyraźny kontrast w stosunku do rynków takich jak Polska, Rumunia i Serbia, gdzie platformy krajowe utrzymują silniejszą pozycję.
Badanie wskazuje, że północnoeuropejscy giganci handlu elektronicznego z powodzeniem stali się dominującymi siłami na wielu rynkach, szczególnie w regionach południowych, gdzie lokalne alternatywy mogą być mniej rozwinięte lub konkurencyjne
.
Dlaczego niektóre rynki utrzymują silniejsze krajowe ekosystemy handlu elektronicznego?
Potęgi gospodarcze Francji, Niemiec i Holandii rozwinęły silne krajowe środowiska handlu detalicznego online. Zalando, Bol i Carrefour zwiększyły swoją obecność na rynkach krajowych, jednocześnie rozszerzając działalność na rynki międzynarodowe. Kraje te mają dobrze rozwinięte systemy logistyczne i wielu krajowych konkurentów, jednak Niemcy z wysoko rozwiniętym krajowym rynkiem handlu elektronicznego nadal odnotowują około 60% zakupów online dokonywanych za pośrednictwem kanałów transgranicznych. Pokazuje to dominującą rolę międzynarodowych platform na rynku cyfrowym.

Source: ECDB
Różnice regionalne
Rynki EuropyPołudniowej i Wschodniej wydają się być szczególnie zależne od platform międzynarodowych. Kraje takie jak Portugalia, Chorwacja, Litwa i Hiszpania zgłaszają, że międzynarodowi sprzedawcy stanowią ponad 75% ich działalności w zakresie handlu elektronicznego.Konsumenci w tych regionach często zwracają się do platform takich jak Amazon i Temu ze względu na konkurencyjne ceny i szerszy wybór produktów w porównaniu do tego, co jest dostępne u krajowych sprzedawców detalicznych. Jednak zakupy za pośrednictwem międzynarodowych platform niekoniecznie wykluczają towary produkowane lokalnie.
Godne uwagi wyjątki od trendów regionalnych
Zaobserwowane wzorce ujawniają kilka interesujących wyjątków. Rynek e-commerce w Polsce należy do Allegro, ponieważ firma ta prowadzi Amazon pod względem udziału w rynku. Najlepsze platformy e-commerce w Rumunii, Serbii i Grecji składają się głównie z krajowych sprzedawców detalicznych.
Amazon prowadzi dedykowane domeny w Polsce i na niektórych innych rynkach, ale nie prowadzi bezpośredniej działalności w wielu krajach w tym regionie.
Analiza ujawnia, w jaki sposób rynki europejskie rozwijają swoją zależność od transgranicznego handlu elektronicznego poprzez połączenie czynników geograficznych i infrastruktury cyfrowej oraz konkurencyjnych sił rynkowych i wzorców preferencji konsumentów.