
Jest to inteligentny i niedrogi sposób na regularne i swobodne pozostawanie przed klientami. Badania pokazują, że ponad 90% konsumentów codziennie sprawdza pocztę e-mail, a biuletyny odnotowały nawet wzrost interakcji w ostatnich miesiącach. Zwrot z inwestycji w marketing e-mailowy jest naprawdę wysoki, o ile wiesz, jak to zrobić. O jego zaletach i krokach, które należy podjąć, aby stworzyć pomysłowy newsletter, można przeczytać w tej sekcji. Dziś jednak przyjrzymy się, jakie rodzaje firm uważają marketing e-mailowy za najbardziej korzystny i dlaczego.
Niezależnie od wielkości firmy lub sektora, w którym działasz, poczta elektroniczna może zaoferować szereg możliwości biznesowych, od generowania potencjalnych klientów po interaktywne angażowanie klientów w decyzje biznesowe.
Można
na
przykład
pozwolić im zagłosować na nowy produkt, jego kolor lub materiał, co z pewnością docenią (a może nawet kupią).
Oczywiście e-mail marketing jest na tyle elastyczny, że można go dostosować do osiągnięcia złożonych celów marketingowych, w zależności od potrzeb, infrastruktury i możliwości organizacyjnych.
E-mail marketing jest koniecznością dla sprzedawców detalicznych
A jeśli nie koniecznością, to co najmniej nieprofesjonalne byłoby niewykorzystywanie w pełni tego kanału. Woparciu o gromadzone dane i informacje o klientach, sprzedawcy detaliczni mogą tworzyć doskonale ukierunkowane i odpowiednie aktualizacje e-mail, które trafiają w sedno. Co to oznacza? Oznacza to, że jest o wiele bardziej prawdopodobne, że użytkownik otworzy wiadomość e-mail z rabatem dotyczącą oferty produktu, którą wcześniej oglądał, niż wiadomość nieokreśloną. Sprzedawca może wykorzystać wszystkie zebrane dane, aby zwiększyć zaangażowanie odbiorców.
Pomyśl o tym – które e-maile otwierasz najczęściej? Te, które są spersonalizowane i sprawiają wrażenie, jakbyś na nie czekał. Zniżki na produkty, wirtualne życzenia urodzinowe lub świąteczne, zaproszenia na wydarzenia i targi, w których uczestniczy sprzedawca. To przemawia bezpośrednio do nas i oczywiście to lubimy.

Source: Depositphotos
Usługi finansowe, ubezpieczenia i bankowość są tuż za nimi
Dlaczego tak jest? E-mail jest bardziej poważny i trwały niż, powiedzmy, sieci społecznościowe. Po prostu jesteśmy bardziej skłonni zaufać czemuś, co przychodzi do nas w formie newslettera, niż postowi na Facebooku lub Instagramie (czy nawet LinkedIn). Te branże (tj. te, którym powierzamy nasze pieniądze lub zdrowie) czerpią największe korzyści z najwyższych współczynników otwarć i późniejszych współczynników konwersji komunikacji e-mailowej z klientami. Firmy te dysponują dużą ilością wrażliwych danych o osobach, więc łatwo jest im kierować temat i treść newslettera w prawdziwie osobisty sposób. Weźmy na przykład millenialsa, który planuje zakup domu lub mieszkania i zastanawia się nad najlepszą formą finansowania domu. Banki gromadzą dane na temat preferencji dotyczących planów oszczędnościowych, wyszukiwań w Google i informacji o jego koncie, co oznacza tylko jedno. Nasz millenials otrzymuje wiadomość e-mail z planem oszczędnościowym, który pomoże mu osiągnąć cel.

Source: Depositphotos
Turystyka i hotelarstwo? E-mail marketing ma sens również w tych branżach
Przekonali się o tym podczas pandemii, kiedy wprowadzili zamówienia online, odbiór jedzenia i inne funkcje, które chcieli wprowadzić dla swoich klientów. Coś tak prostego – a jednocześnie wyrafinowanego – jak e-mail marketing pomogło również najciężej dotkniętym branżom przetrwać pandemię. E-maile informowały ludzi o godzinach otwarcia, liczbie osób przebywających na terenie obiektu (w okresie obowiązywania ograniczeń), a nawet o tym, czy podczas wizyty mogli natknąć się na kogoś potencjalnie zarażonego. Firmy transportowe informowały klientów, że ich pojazdy zostały zdezynfekowane i są nadal gotowe do użytku. Hotele wysyłały informacje o tym, kiedy, gdzie i jak będą działać, aby jak najbardziej ułatwić klientom poruszanie się po obowiązujących przepisach. Alternatywnie oferowały im zniżki lojalnościowe. Wszystko za pomocą e-mail marketingu i kilku prostych narzędzi.

Source: Depositphotos
Organizacje non-profit i stowarzyszenia obywatelskie mają do dyspozycji cenne narzędzie
Mogą wykorzystać e-mail do zbierania podpisów lub obrony praw bezbronnych w bardzo skuteczny sposób. Wiele grup społecznych może skutecznie zbierać dziesiątki tysięcy podpisów w szczytnym celu za pośrednictwem marketingu e-mailowego. Wiadomości e-mail często zawierają zdjęcia z bezpośrednim adresem imiennym, a następnie prośbę o pomoc – finansową lub materialną. Spójrzmy prawdzie w oczy, czy nie jest trochę trudniej zabrać głos, gdy zwracamy się do kogoś po imieniu i wiemy na podstawie zebranych danych, że hodowla klatkowa, trzęsienie ziemi w Turcji czy wojna w Ukrainie to sprawy bliskie naszemu sercu?
Kursy i szkolenia na kliknięcie przycisku
Email marketing jest również niezbędny dla tych, którzy zdecydowali się prowadzić działalność wyłącznie online, oferując kursy online, szkolenia, szkoły językowe czy nawet zajęcia jogi. Wystarczy jedno kliknięcie, aby przekształcić swoją bazę danych e-mail w prawdziwych klientów. Ponownie, dobrze napisany i spersonalizowany e-mail jest wart znacznie więcej niż przypadkowy post na portalu społecznościowym.
Rzućmy okiem na główne korzyści płynące z e-mail marketingu:
- Generuje zainteresowanieklientów – zwłaszcza jeśli prowadzisz działalność zorientowaną na sprzedaż, e-maile i inne formy spersonalizowanych biuletynów (np. urodzinowe kody rabatowe itp.) mają dużą szansę na wygenerowanie zainteresowania potencjalnych klientów. Mówiąc prościej, jeśli klikną oni w Twoją witrynę z wiadomości e-mail, istnieje bardzo duża szansa, że przekształcą to kliknięcie w przychód, kupując produkt.
- Przypomnienie – wysyłając regularne, ale niezbyt częste wiadomości e-mail do skrzynek odbiorczych subskrybentów, przypominasz im o swojej firmie. Zapomniałeś, gdzie kupić najlepsze skarpetki lub ręcznie szytą bieliznę? Powiedz im o tym.
- Treścimają większą szansę na bycie zauważonymi – wadą natychmiastowych treści w mediach społecznościowych jest to, że szybko znikają i/lub są pochłaniane przez inne, nawet nowsze treści. Z drugiej strony, e-mail marketing ma ogromną zaletę – odbiorca może go przeczytać w dogodnym dla siebie czasie, wrócić do niego, oznaczyć go jako nieprzeczytany, a nawet zarchiwizować (jeśli zawiera na przykład wspomniane powyżej kody rabatowe).
- Jest stosunkowo tani i łatwy w utrzymaniu – dzisiejsze aplikacje pocztowe są bardzo intuicyjne i stosunkowo niedrogie. Niektóre oferują nawet ograniczone usługi za darmo lub można je wypróbować przez miesiąc przed podjęciem decyzji o zakupie licencji. Podczas zbierania danych, które chcesz udostępnić swoim odbiorcom, możesz na bieżąco przechowywać informacje w programie. Następnie możesz edytować wiadomość e-mail do ostatecznej formy i wysłać ją do tysięcy skrzynek pocztowych.