4 min czytania

Kim jest 50 największych eksporterów e-commerce w regionie Europy Środkowo-Wschodniej?

Growww Digital, wiodąca agencja marketingu cyfrowego w Europie Środkowo-Wschodniej z siedzibą na Węgrzech, co roku opracowuje listę największych eksporterów e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej. W tym roku opublikowali listę Top 50, która jest wyjątkowa ze względu na bezpośrednie połączenie z kluczowymi graczami na rynku i przedstawia trendy przychodów i stopy wzrostu na przestrzeni lat.

Ten artykuł został przetłumaczony dla ciebie przez sztuczną-inteligencję
Kim jest 50 największych eksporterów e-commerce w regionie Europy Środkowo-Wschodniej?
Źródło: Depositphotos

Lista ma na celu przedstawienie obrazu najbardziej znanych sprzedawców internetowych z siedzibą w Europie Środkowo-Wschodniej i działających w innych krajach w regionie. Możemy zobaczyć ich dane sprzedażowe, wzrost rok do roku i przeczytać ich profile, aby dowiedzieć się, jak rozwinęli się najwięksi gracze w różnych sektorach i co osiągnęli w ostatnich latach.

Statystyki z listy 50 największych eksporterów e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej

Otoczenie gospodarcze w Europie Środkowo-Wschodniej uległo znaczącym zmianom od lutego 2022 r. z powodu wojny w Ukrainie i eskalacji inflacji. Wstrząsy te zakłóciły handel, zwiększyły koszty i wywołały niepewność na rynku w całym regionie. Jest to więc bezpośrednia konsekwencja: jeśli spojrzymy na 50 największych eksporterów w Europie Środkowo-Wschodniej, możemy powiedzieć, że ogólnie nastąpił dramatyczny spadek stóp wzrostu. Podczas gdy średni roczny wzrost przychodów dla 50 największych eksporterów internetowych wyniósł 48% w 2021 r., to w 2022 r. spadł do 10%.

Różnice w wynikach

Wśród przeszkód gospodarczych zaobserwowano różnice w wydajności między różnymi graczami e-commerce. Niektórym udało się skutecznie przezwyciężyć te trudności i utrzymać trajektorię wzrostu, choć w wolniejszym tempie niż w latach Covid. Polska grupa Allegro, która może pochwalić się wartością towarów brutto (GMV) przekraczającą 11 mld euro i rocznym wzrostem na poziomie 23%. Warto zauważyć, że wejście Allegro na rynek czeski było wyzwaniem, ponieważ na tym rynku nie było tradycji modelu outsourcingu. Pomysł wprowadzenia tysięcy polskich partnerów biznesowych, którzy mogą dostarczyć towar w ciągu zaledwie 1-2 tygodni, doprowadził do znacznych problemów z obsługą klienta. Z drugiej strony, około jedna piąta z 50 największych e-sprzedawców odnotowała ujemne wynikiwzrostu sprzedaży rok do roku w kontekście 21/22, w tym Dedoles (odzież), Inspio (home & decor) i Artmie (arts & crafts). Uwaga: Dedoles, który odnotował doskonały wzrost w 2020 i 2021 roku, nie zdołał utrzymać tempa w 2022 roku i spadł o 35% rok do roku. Kliknij tutaj, aby zobaczyć listę 50 najlepszych. Mówiąc o sektorach, nie ma korelacji między wynikami różnych sklepów e-commerce a sektorami, do których należą. Prowadzi to do wniosku, że sukces lub porażka zależały od indywidualnego podejścia biznesowego i sposobu, w jaki zareagowali na wyzwania. Warto zauważyć, że w ramach ruchu ekologicznego Furbify, firma sprzedająca wyłącznie odnowiony sprzęt komputerowy, znacznie się rozwinęła i nadal ma znaczny potencjał wzrostu.

Source: Growwwdigital.com

Zmiany w strategii

Growww Digital uważa, że rozważnym działaniem w takich okolicznościach jest realizowanie strategii wzrostu skoncentrowanej na rentowności, która pomaga firmom e-commerce zrównoważyć wzrost ze stabilnością finansową. Strategia przejęcia dominującego rynku, niegdyś uważana za logiczne podejście w środowisku e-commerce przyspieszonym przez pandemię COVID-19, napotkała problemy wraz z wybuchem wojny i inflacją w 2022 r.Erozja siły nabywczej i rosnące koszty związane z globalną produkcją, handlem i logistyką podważyły tę strategię. Do 2022 r. trajektorie wzrostu przychodów rozeszły się, zmuszając firmy e-commerce do przejścia na rentowną strategię wzrostu, która kładzie nacisk zarówno na wzrost, jak i rentowność. „

Był ogromny wiatr w plecy i każdy mógł poczuć się jak superbohater. Ale miało to też swoje wady, ponieważ był to tylko silny wiatr w żagle. Teraz musimy wiosłować i sterować. László Szabó, Partner Zarządzający, Growww Digital

Szabó sugeruje, że istnieją dwa główne sposoby na osiągnięcie rentownego wzrostu: zwiększenie wydajności i zwiększenie przychodów.Wzrost przychodów można osiągnąć poprzez podejście „ekspansji 3D”:

  • Ekspansja kanałów sprzedaży (np. przy użyciu marketplaces)
  • Ekspansja geograficzna (penetracja rynków zagranicznych)
  • Dywersyfikacja lub rozszerzenie portfolio produktów

Wyraźnie widać, że tendencja do otwierania rynków uległa spowolnieniu, co oznacza odejście od poprzedniego modelu zorientowanego na wzrost. Coraz więcej firm stawia teraz na rentowność obok wzrostu i dostosowuje się do zmieniającej się dynamiki gospodarczej. Zapoznaj się z Top 50 eksporterów e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej Growww Digital, aby zobaczyć graczy i ich wyniki w ostatnich latach.Kliknij tutaj, aby wyświetlić listę Top 50.

Udostępnij artykuł
Podobne artykuły
Optymalizacja obrazu na Amazon: Dlaczego wizualizacje mają znaczenie na Amazon
7 min czytania

Optymalizacja obrazu na Amazon: Dlaczego wizualizacje mają znaczenie na Amazon

Spójrzmy prawdzie w oczy, podczas zakupów online nie czytamy każdego słowa. Przewijasz, rzucasz okiem i klikasz to, co przykuje Twoją uwagę. Dokładnie tak zachowują się kupujący na Amazon, dlatego też optymalizacja obrazu Amazon jest nie tylko ważna – jest wszystkim. Ale nie chodzi tylko o to, by wszystko wyglądało dobrze. Chodzi o projektowanie wizualizacji, które […]

Stanislav Malinovski Stanislav Malinovski
Senior Project Manager, New Wave Digital
Personalizacja klientów e-commerce: Jak zwiększyć zaangażowanie klientów
27 min czytania

Personalizacja klientów e-commerce: Jak zwiększyć zaangażowanie klientów

Wyobraź sobie, że wchodzisz do swojego ulubionego lokalnego sklepu, a właściciel wita Cię po imieniu, wiedząc już, co może Ci się spodobać. Przypomina sobie twój ostatni zakup i wskazuje ci nowy produkt, który doskonale go uzupełnia. Ten rodzaj osobistego kontaktu sprawia, że czujesz się doceniony i wracasz. W świecie internetowego handlu detalicznego spersonalizowany marketing ma […]

Dimitar Dimitrov Dimitar Dimitrov
CEO, Wincompany.io | Socialscore.io
Trendy subskrypcji w handlu elektronicznym 2025
6 min czytania

Trendy subskrypcji w handlu elektronicznym 2025

Na podstawie raportu Subscription Trends Q1 Report 2025 opracowanego przez Subscrybe, niniejszy artykuł analizuje pięć trendów zmieniających gospodarkę subskrypcyjną. Zamiast po prostu podsumowywać ustalenia, spostrzeżenia zostały starannie dostosowane do potrzeb firm z branży e-commerce, przy jednoczesnym zachowaniu oryginalnych danych i przykładów z życia wziętych.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Bridge Now

Najnowsze wiadomości już TERAZ

10+ nieprzeczytane

10+