
Przede wszystkim, jak mówią o każdej pracy, musisz ją lubić. Ale to nie znaczy, że musisz cieszyć się klikaniem kampanii i śledzeniem liczb przez całe życie. Musisz cieszyć się dostarczaniem wyników dla swoich klientów na kontach reklamowych, którymi zarządzasz, lub ludzi, za zarządzanie którymi jesteś odpowiedzialny. Chodzi również o odpowiedzialność, ponieważ masz do czynienia z finansami. Ale nie można tego robić bez dobrej zabawy i spełnienia. Musisz więc o tym pomyśleć i bardzo dokładnie zastanowić się, w co się pakujesz. Jeśli pracujesz z czyimiś finansami, musisz również pomyśleć o tym, że twoje podejście może zadecydować o tym, czy dana osoba osiągnie zysk, czy stratę na koniec miesiąca. I wreszcie, fakt, że możesz zrujnować czyjś biznes, ponieważ nie chciałeś czegoś zrobić. Jeśli robisz to tylko dla pieniędzy – proszę, nie rób tego.
Wyzwania związane z PPC
Specjalista PPC napotyka kilka wyzwań w swojej pracy. Postaramy się wymienić główne z nich, które prawdopodobnie będą miały największy wpływ na to, czy zdecydujesz się wykonywać tę pracę, czy też ostatecznie stwierdzisz, że prawdopodobnie nie jest ona dla Ciebie.
- Zarządzanie stresem – Jak wspomnieliśmy powyżej, pracujesz z pieniędzmi klientów. Jest to jeszcze ważniejsze w przypadku mniejszych klientów, którzy działają na podstawie wyników PPC, a nie dużych firm z wcześniej zaplanowanymi budżetami na budowanie marki. Musisz pamiętać, że klienci oczekują od ciebie wyników. Oczekują tych wyników w postaci zwrotu z inwestycji w reklamę. Często oczekują tych wyników znacznie szybciej, niż można by się z góry zgodzić.
- Brak czasu wolnego – można to interpretować na wiele sposobów, ale jeśli jesteś freelancerem lub jedyną osobą w dziale PPC firmy, w zasadzie nie możesz wziąć urlopu. Nie możesz nawet zachorować. W rzeczywistości nie możesz nic zrobić, ponieważ kampanie są nadal prowadzone. Twój klient nie może sobie pozwolić na wyłączenie reklam tylko dlatego, że zdecydowałeś się zachorować, ponieważ miałoby to ogromny wpływ na jego działalność. Inaczej jest oczywiście w agencjach, gdzie ludzie wiedzą, jak się nawzajem chronić.
- Konsekwencje zdrowotne – Jest to być może mniej specyficzne dla pracy w PPC niż dla pracy biurowej w ogóle. Jednak w połączeniu z czynnikami stresowymi, o których pisaliśmy w pierwszym punkcie, może być bardziej specyficzny. W każdym razie, prędzej czy później plecy zaczną dawać o sobie znać, jeśli będziesz siedzieć przez długi czas. Oznacza to, że nawet nie wstajesz z krzesła, aby odłożyć jakieś pliki na półkę, ponieważ nie ma ich w twojej pracy. A jeśli poważnie podchodzisz do swojej pracy, w końcu zaczniesz potrzebować magnezu i będziesz musiał wprowadzić znaczące zmiany w stylu życia, aby sobie z tym poradzić. Sporty siłowe, takie jak pływanie, bieganie czy trening siłowy to dobry sposób na „przetrwanie” na dłuższą metę.
Korzyści z pracy jako specjalista PPC
Z drugiej strony, są też zalety. Te, przynajmniej z naszego punktu widzenia, znacznie przeważają nad wadami, choć nie należy bagatelizować stresu, który może nie być tak obecny w innych zawodach.
- Bezpieczna praca biurowa – może to zabrzmieć śmiesznie, ale jest to typowa praca biurowa, którą wiele osób uważa za bardzo satysfakcjonującą. Nie musisz się niczym brudzić ani nigdzie wychodzić. „Nie musisz nic robić. Całkowicie zrezygnowałem też z chodzenia do klientów. Nie jest to konieczne i choć to pewnie niezbyt popularne co piszę – fizyczne wizyty są przereklamowane. To czego potrzebujesz załatwiasz na godzinnym spotkaniu online i bierzesz się do roboty.
- Elastyczność – od lat nie używamy budzika i większość naszych poranków jest zdecydowanie przyjemniejsza. Dodatkowo, masz zdecydowanie elastyczne godziny pracy, ponieważ tak naprawdę nie ma znaczenia, czy zaczynasz optymalizować kampanie o 7 rano, czy o 8 rano. I tak nie zdziałasz cudów w ciągu tej godziny, ponieważ PPC polega na stopniowych zmianach, wdrożeniach, testowaniu i podążaniu za strategią w czasie.
- Pieniądze – Wreszcie, co nie mniej ważne, chodzi o pieniądze. Jako specjalista PPC jesteś zasadniczo wynagradzany za to, ile możesz dostarczyć swoim klientom w postaci realnego wkładu w ich działalność. Przeciętne wynagrodzenie będzie prawdopodobnie wyższe niż w przypadku innych specjalistów ds. marketingu, a wraz ze wzrostem umiejętności z pewnością zwiększysz swój potencjał zarobkowy.
- Wolność – jako marketer PPC możesz pracować z dowolnego miejsca. Możesz pracować z domu jako freelancer lub nawet jako pracownik, jeśli twój pracodawca na to pozwala. Możesz wyjechać do Tajlandii lub na Malediwy i tam pracować. To naprawdę nie ma znaczenia.

Source: Depositphotos
Czy każdy może to zrobić?
Z pewnością nie. I nie wystarczy czerpać z tego przyjemność. Logiczne myślenie jest niezbędne, głównie dlatego, że pracujesz z maszynami. Maszyny będą zachowywać się wobec ciebie logicznie, a ty będziesz musiał tę logikę ocenić. Musisz logicznie zrozumieć, co się stanie za miesiąc, jeśli zwiększymy wartość x o 20% i co się stanie, jeśli ją zmniejszymy. Jeśli nie jesteś pewien, najlepiej zrób test logicznego myślenia. Ponadto alfą i omegą tej pracy jest dobre zarządzanie czasem i umiejętność planowania projektów.
Jak zacząć
- (Nie) potrzebujesz szkoły – Zaczniemy od tego, czego zdecydowanie nie „potrzebujesz” – szkoły. Dzieje się tak głównie dlatego, że żadna szkoła nie nauczy cię praktycznego PPC (zamiast tego możesz spróbować kursów online). Zdecydowanie dobrze jest mieć szkołę ukierunkowaną na marketing lub informatykę lub jakąkolwiek inną dziedzinę techniczną, która predysponuje cię do tego. Zwłaszcza dla potencjalnego pracodawcy będzie to odgrywać dużą rolę w podjęciu decyzji o zatrudnieniu.
- Pobaw się – Dokładnie. Jeśli chcesz się tym zająć, zacznij od zabawy. Na własną rękę. Stwórz stronę internetową, może nawet próbną w WordPress dla usługi XY, i baw się. Utwórz konto Google Ads pod swoim adresem e-mail, uruchom kilka kampanii i zobacz, jak to działa. Zaufaj mi – 50 funtów, które w to zainwestujesz, zwróci się wielokrotnie.
- Bądź zajęty – w domu lub w agencji.
a)Inhouse – ta opcja oznacza, że będziesz zajmować się stroną klienta. Zdecydowanie najlepiej jest zacząć w małej firmie. Najlepiej takiej, w której będziesz musiał zacząć coś sam i nauczyć się całego procesu od podstaw. Gorszym wyborem jest duża firma lub agencja rządowa ze ściśle określonymi procesami, gdzie pracujesz jak maszyna, a wszystko, co dostajesz, to zadanie uruchomienia kampanii ze standardowym budżetem w standardowym czasie, bez żadnych znaczących celów ani oczekiwań. W małej firmie można posmakować wielu funkcji, wielu krzeseł, a także zyskać perspektywę i poczucie wydajności.b) W agencji – jeśli podejmiesz pracę w agencji, ponownie będziesz miał do czynienia z szerszym zakresem obszarów, w których możesz się poczuć. Z jednej strony nie będziesz w stanie spojrzeć na więcej rzeczy tak szczegółowo, ponieważ nie będziesz pracować tylko nad jednym projektem. Z drugiej strony, wiele się nauczysz, ponieważ w stosunkowo krótkim czasie zdobędziesz wiedzę, której wcześniej musiałbyś uczyć się samodzielnie, żmudnie, metodą prób i błędów.
- Nie możesz znaleźć pracy? Odbądźstaż – i zaoferuj agencji pracę za darmo. Zwłaszcza podczas studiów nie ma lepszej okazji niż rozpoczęcie od stażu w (wysokiej jakości) agencji, jeśli właśnie to chcesz robić. Zastanów się bardzo dokładnie, czy po ukończeniu studiów chcesz mieć w swoim CV pracę na pół etatu w McDonald’s czy staż w agencji reklamowej.
Jak rozwijać swoją karierę
Praca specjalisty PPC nie polega tylko na ciągłym klikaniu w kampanie i decydowaniu, które złe słowo kluczowe wykluczyć lub dla której kampanii zwiększyć lub nie zwiększyć budżetu. Specjalista PPC może rozwijać swoją karierę, a jeśli jest inteligentny i lubi swoją pracę, rozwój ten może być dość szybki.
- Jako stażysta PPC zaczynasz od zera i nie musisz nic wiedzieć. Wszystko, czego się od ciebie oczekuje, to słuchanie, robienie notatek i wykonywanie zadań przydzielonych ci przez starszą osobę w agencji lub firmie. Po prostu nie zepsuj tego. Ta rekomendacja lub jej brak może następnie zadecydować o tym, jak potoczy się twoja przyszła kariera, a tym samym twoje życie. I, jak wspomniano, nie oczekuj wynagrodzenia (jeśli jest, to jest to miły dodatek).
- Jako junior PPC dołączysz do agencji, w której nie oczekuje się od ciebie cudów. Nie musisz nawet mieć żadnego doświadczenia z różnymi systemami, ale w porównaniu ze stażystą oczekuje się, że przynajmniej będziesz wiedział, czego chcesz i będziesz bardzo świadomy tego, czym jest ta praca i co się z nią wiąże. Będziesz wykonywać zadania i pracować nad kampaniami poza kwestiami strategicznymi. Zostaniesz nagrodzony szkoleniem od przydzielonego ci seniora, a może nawet niezłą pensją.
- Jako PPC Medior wiesz już, jak dobrze pracować z analityką, masz wgląd w inne systemy, trochę „klikasz” i pracujesz z PPC od co najmniej 3 lat. W tym czasie nauczyłeś się, jak ustawiać promocje w różnych systemach PPC, aby można je było odpowiednio ocenić, i wiesz, jak tworzyć kampanie samodzielnie, bez nikogo, kto mówi ci, co masz robić. Ponownie, twoje nagrody na rynku wzrosną.
- Jako Senior PPC masz dodatkowe lata doświadczenia, masz wgląd w różne obszary i możesz stworzyć sensowną strategię PPC dla każdej firmy i każdego projektu. Ponadto będziesz już szkolić stażystów i juniorów. Będziesz także w stanie samodzielnie komunikować wyniki swojej pracy opinii publicznej za pośrednictwem artykułów, filmów, podcastów lub konferencji. Jesteś w sytuacji, w której już ustalasz warunki, a rynek pójdzie za tobą.
Ale to nie musi być takie proste. Ludzie są różni, a specjaliści PPC w szczególności mają tendencję do introwertyzmu. Widać po tym opisie, że nikt nie będzie Cię zmuszał do prezentowania czegokolwiek, a Ty nie widzisz siebie na żadnym szkoleniu z innymi ludźmi. Spokojnie, nic nie jest obowiązkowe, to tylko „cecha”, która może popchnąć Cię do przodu. Możesz również pozostać agentem i zajmować się doradztwem PPC, koncentrując się na doradztwie w zakresie wydajności kampanii. Możesz przeprowadzać audyty kont reklamowych, sugerować zmiany, a następnie je wdrażać. Ponownie, twoja wartość na rynku wzrasta. Możesz też po prostu wyodrębnić jedną z „funkcji” starszego konsultanta i skupić się na niej. Możesz być dobrym liderem zespołu, ale możesz nie chcieć mówić lub prezentować się publicznie. Będziesz więc liderem zespołu. Jest praca dla wszystkich funkcji. Trzeba tylko dokonać wyboru.

Source: Depositphotos
Sama znajomość PPC nie wystarczy
Jeśli chcesz podjąć tę pracę i dopiero zaczynasz, ważne jest, aby pamiętać, że nie wystarczy po prostu znać „PPC”. To nigdy nie uczyni cię wysokiej jakości specjalistą PPC. Stworzyliśmy zatwierdzoną przez społeczność PPC listę wiedzy i obowiązków każdego poziomu specjalisty PPC, aby dać ci wgląd w zakres wiedzy wysokiej jakości specjalisty PPC. Ale miejmy to już za sobą.
Co należy kontrolować poza samymi systemami?
- Analityka – znajomość przynajmniej podstaw analityki ma fundamentalne znaczenie dla bycia dobrym graczem PPC. Zrozumienie atrybucji, wpływu każdego kanału w procesie zakupu. Możliwość skonfigurowania śledzenia w sieci lub w innym miejscu, a następnie oceny tego wszystkiego i zasugerowania odpowiednich zmian.
- Platformy internetowe – zrozumienie możliwości każdej platformy jest czymś, bez czego trudno się obejść. Bycie w stanie przynajmniej zasugerować opcje integracji marketingu efektywnościowego dla WordPressa lub innych systemów to coś, z czym będziesz się często spotykał.
- Języki programowania – często będziesz musiał zagłębić się w kod, a do tego będziesz potrzebował HTML. CSS będzie również przydatny w wielu przypadkach, jeśli chcesz zaprojektować lub przetestować inny sposób wyświetlania elementów. JavaScript to coś, na czym opierają się wszystkie skrypty na platformach. Jeśli go znasz, masz bardzo ułatwione zadanie i wygrywasz.
- UX – jedna z najważniejszych umiejętności dla specjalisty PPC. Jeśli wysyłasz ludzi z reklam na stronę, na której czują się źle, nie ufają jej lub nie mogą nawigować, powinieneś przynajmniej być w stanie nazwać te rzeczy i być konkretnym, gdzie są potencjalne problemy. W przeciwnym razie twoje kampanie nigdy nie zadziałają.
- SEO – również bardzo ważna umiejętność, która ma jeszcze bardziej bezpośredni wpływ na kampanie niż sam UX. Nie chodzi o kontrolowanie kupowania linków zwrotnych lub kontrolowanie wszystkich skrótów i wdrożeń SEO. Chodzi o to, by wiedzieć, jak powinna wyglądać dobrze zaprojektowana struktura strony, jak powinny wyglądać adresy URL. Powinieneś być w stanie sprawdzić i ocenić indeksację, a następnie zasugerować zmiany w witrynie, które mogłyby zmienić jej status.
- Copywriting – projektowanie wysokiej jakości nagłówków produktów lub kategorii jest bardziej kwestią SEO, ale będziesz potrzebować copywritingu do dobrze opracowanych opisów produktów, wysokiej jakości artykułów, a nawet innych tekstów na stronie. Udowodniono, że dobrze napisany opis produktu ma bezpośredni wpływ na współczynniki konwersji, a tym samym na wyniki kampanii, nad którymi pracujesz. Ponownie, jeśli nie potrafisz przynajmniej zidentyfikować i nazwać tego, będziesz zagubiony w swojej pracy.
- Prezentacja – lub umiejętności prezentacji – nie powinny być niedoceniane. Jeśli nie bawisz się tylko we własnej piaskownicy i pracujesz dla firmy, która cię zatrudnia lub dla wielu klientów, nie możesz się bez nich obejść. Jak przedstawić klientowi wyniki, które nie wyglądają zbyt różowo? Czy naprawdę chcesz zepsuć im apetyt na biznes? Przemyśl to dokładnie.
Czy sztuczna inteligencja przejmie twoją pracę?
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są od lat wbudowane w systemy PPC. Systemy stopniowo się zmieniają, a platformy bardzo mocno naciskają na ich integrację. Ale czy jest się czym martwić? Cóż, jeśli się nie dostosujesz, być może. Ale tak jest w każdej dziedzinie życia.Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe zrobią tylko jedną rzecz – będą zabierać nam pracę, której nie chcemy wykonywać, która nas nie cieszy, która jest monotonna i którą maszyna może wykonać lepiej. Maszyny nie zabierają ci pracy, ale pozwalają ci wykonywać bardziej przydatne czynności. Na przykład w PPC jest to kreatywność lub, powiedzmy, właściwa strategia. Nie żeby te rzeczy nie miały wcześniej znaczenia. Ale liczyło się również to, kto „kliknął” i jak dobrze to zrobił. Sytuacja się zmienia i musimy się do niej dostosować.
Co robić dalej?
OK. Powiedzmy, że jesteś seniorem i masz wszystko powyższe w garści. W jaki sposób możesz upewnić się, że Twoja praca jest nadal satysfakcjonująca i że możesz nadal doskonalić siebie i swoją karierę?
- Twórz kursy – jeśli masz już wysoki poziom umiejętności, doświadczenia i praktyki, dobrze jest dzielić się tą wiedzą z innymi. Możesz też zarabiać na sprzedaży kursów. Nie musisz martwić się o swój know-how. Nie masz magicznej formuły – a jeśli mówisz, że masz, a ludzie ci wierzą, to jesteś naprawdę dobrym marketerem.
- Pisz artykuły – może to zabrzmieć śmiesznie, ale możesz sobie pomóc pisząc artykuły. Kiedy piszę o czymś, to również po to, aby dowiedzieć się jak najwięcej na ten temat. To znaczy, aby się o tym dowiedzieć. Normalnie nie studiowałbym tego tak dogłębnie, ale jeśli masz zamiar coś opublikować i mieć na tym swoje nazwisko, będziesz chciał zrobić piekielnie dobrą sprawę.
- Pisz studia przypadków – to dla nas najlepszy kanał biznesowy. Ktoś zatrudnia drogich sprzedawców, którzy przynoszą niskiej jakości leady. My nikogo nie ścigamy i pozwalamy leadom rozgrzać się samodzielnie. Jakość jest niezrównana. Zdecydowanie polecam.
- Wykładanie – to taki ostatni etap, może z wyjątkiem sytuacji, gdy masz silną potrzebę mówienia lub ktoś przypadkowo cię do tego popchnie. Ale miło jest mówić o czymś, co się choć trochę rozumie, prawda? Wiele osób, szczególnie w tej dziedzinie, pokonuje pewną barierę, zdobywa nowe doświadczenia, a także nowe kontakty. To coś, co przeniesie Cię na najwyższy poziom w roli starszego specjalisty.
Cokolwiek zdecydujesz, jeśli doczytałeś do tego momentu, oznacza to, że jesteś zainteresowany karierą w PPC. Życzymy więc wielu sukcesów w karierze i powodzenia w projektach, nad którymi pracujesz.