Pierwsze kroki w brandingu
Pierwszą rzeczą, którą polecam, jest zadanie sobie pytania, czy ten produkt realnie ma szansę na naszym rynku z taką konfiguracją. Jeśli zamierzasz sprzedawać pokrowce na telefony komórkowe, a projekt nie jest interesujący ani pod względem opakowania, ani ceny, bardzo trudno będzie odnieść sukces, a nawet jeśli ci się uda, to będzie on nieco powyżej zera.
Wielu e-sprzedawców nie sprawdza realistycznie przestrzeni rynkowej, ale wystarczy podstawowe przeszukanie ofert konkurencji i ich możliwości. Często oczywiste jest, że przy początkowej inwestycji w wysokości 5 000 € to po prostu nie zadziała.
W ramach budowania marki powinieneś skupić się przede wszystkim na tym, kim jesteś i co oferujesz. Wprowadzasz nowy produkt i edukujesz rynek? Czy oferujesz alternatywę dla istniejącego produktu? Jakie są Twoje mocne i słabe strony? Z kim chcesz się komunikować? Jakie są Twoje cele?
Po udzieleniu odpowiedzi na te pytania masz podstawowy projekt tożsamości. Tożsamość nie jest logo firmy Jaspravim. Może działać w niektórych segmentach, ale nie w większości. Tożsamość powinna odzwierciedlać Twoje wartości, a klient powinien być w stanie natychmiast umieścić Twoją komunikację w segmencie.
Spełniaj standardy rynkowe
Gdy masz już swoją tożsamość i wszystkie materiały, skup się na spełnieniu podstawowych standardów rynkowych. To niezbędne minimum, które musisz zdać. Wszystko więcej jest plusem i może wyróżnić Cię na tle konkurencji od pierwszego dnia.
Czy Twoja konkurencja się reklamuje? Jeśli tak, to gdzie? Często stwierdzam, że nawet stosunkowo duzi gracze nadal nie reklamują się w mediach społecznościowych, ale jest to jeden z najtańszych sposobów na uzyskanie ekspozycji.
Spełnianie standardów jest niezbędne, ale już od pierwszego dnia możesz wyróżniać się jakością swojej pracy. Nie musi to być skomplikowane, ale możesz mieć przejrzyste warunki, tabele rozmiarów, samouczki, możliwość uzyskania porady przez telefon, cokolwiek.
Koszt konwersji
Jest wysoce prawdopodobne, że nie osiągniesz zysku od pierwszego dnia. Nie musisz reklamować wszystkiego i wszędzie. Przetestuj podstawy i dowiedz się, gdzie znajduje się Twoja grupa docelowa. Jeśli prowadzisz biznes oparty wyłącznie na wyszukiwaniu – na przykład opony z zaawansowanym filtrowaniem – najpierw wypróbuj Google. Jeśli sprzedajesz modę, najpierw wypróbuj media społecznościowe. Nie ma nic złego w tym, że nie reklamujemy się wszędzie i nie robimy wszystkiego. Są segmenty, które po prostu nie pasują do konkretnego medium i albo wyrzucisz je do krawężnika, albo przeskalujesz w innym kierunku.
Społeczny dowód słuszności
W większości przypadków media społecznościowe to najlepszy i najtańszy sposób na pozyskanie nowych klientów. Ale najpierw skup się na stworzeniu materiału , który zweryfikuje Twój produkt na rynku. Pokaż to w realistycznym świetle, jak korzystają z niego Twoi klienci, jak bardzo są zadowoleni z dostawy lub zamówienia. Ludzie mają tendencję do skłaniania się ku rozwiązaniom, które zostały uświęcone przez kogoś innego, nawet obcego.
Kolejnym krokiem jest przygotowanie UGC (user-generated content) w zamian za rabat (lub inną korzyść). Z doświadczenia wynika, że produkt może się skalować, nawet jeśli masz tylko ten jeden rodzaj kreacji.
Skalowanie
Jeśli chodzi o skalowanie, osobiście radzę klientom, aby wybrali 2 różne ścieżki. Albo pójdziesz z nami drogą większego udziału w rynku, albo otwórz inny rynek dla tej samej energii (i często finansów).
Upraszczając, jeśli wygenerujesz, powiedzmy, 80% przychodów na małym rynku tego, co jest maksimum rynkowe (nigdy nie przejmiesz wszystkich klientów konkurencji), pozostałe 20% będzie bardzo trudne i kosztowne, a nawet z niepewnym wynikiem.
Z drugiej strony, 20 proc. energii na innym rynku – powiedzmy na Węgrzech – może otworzyć drzwi do dwukrotnie większego rynku o zupełnie innym potencjale wzrostu. Dywersyfikacja sprzedaży w różnych krajach to także świetny sposób na rozłożenie ryzyka.