
W następstwie wojny w Ukrainie ceny energii gwałtownie wzrosły na początku 2022 r., wywołując efekt domina w globalnych łańcuchach dostaw i przepływie towarów. Ten skok inflacji miał znaczący wpływ na sprzedawców odzieży, ponieważ koszty materiałów, produkcji i transportu gwałtownie wzrosły, zmniejszając marże zysku. W rezultacie konsumenci musieli radzić sobie z gwałtownym wzrostem cen w całym sektorze, co zmniejszyło ich skłonność do wydawania pieniędzy.
Afryka ucierpiała z powodu gwałtownie rosnącej inflacji i odnotowała gwałtowny spadek sprzedaży mody. Z kolei Azja przetrwała łagodniejszą burzę inflacyjną, łagodząc wpływ na sprzedaż detaliczną odzieży.
Optymizmem napawają ostatnie dane wskazujące na szybki spadek inflacji we wszystkich regionach, któremu towarzyszy pozytywna reakcja sprzedaży odzieży. Jednak przy utrzymującej się globalnej niepewności spowodowanej konfliktami i napięciami geopolitycznymi, prognozy sprzedaży mody na 2024 r. są trudne.
Entuzjazm po pandemii
Po pandemii i zawirowaniach gospodarczych zainteresowanie konsumentów modą znacznie wzrosło. W niektórych regionach możemy jednak spodziewać się wzrostu wydatków na odzież, obuwie i akcesoria. Trend ten jest szczególnie oczekiwany w krajach takich jak Indie, Chiny i Bliski Wschód. Moda może zająć drugie miejsce za żywnością w przewidywanym rankingu zwiększonych wydatków, wskazując na dalsze ożywienie i zainteresowanie konsumentów modą po pandemii.
Rośnie dostęp do produktów ekologicznych
„Zrównoważona moda jest obecnie ważną częścią branży, a konsumenci ją uwielbiają. 46,4% kupujących na całym świecie kupiło w zeszłym roku zrównoważoną odzież, więcej niż w jakimkolwiek innym sektorze handlu detalicznego. Jedna trzecia kupiła ekologiczne obuwie, a jedna piąta zrównoważone akcesoria” – czytamy w raporcie RetailX .
Media społecznościowe jako kanał sprzedaży
Marki modowe aktywnie wykorzystują media społecznościowe do interakcji z klientami i zwiększania sprzedaży. Popularność treści użytkowników i influencerów na platformach takich jak TikTok zmienia sposób, w jaki marki docierają do klientów i wpływają na ich zakupy. To nowe podejście do reklamy i biznesu mody ma potencjał, aby wpłynąć na przyszłość mody w przestrzeni komercyjnej.