Napisanie najlepszej reklamy
Ogłoszenie o pracę to reklama jak każda inna. Jego celem jest przyciągnięcie uwagi, przykucie i zaintrygowanie czytelnika (potencjalnego pracownika), a w efekcie skłonienie go do podjęcia działania. Na tym podobieństwa się kończą. Duża liczba kandydatów oznacza również dużą liczbę kosztów związanych ze wstępną selekcją, rozmowami kwalifikacyjnymi, selekcją itp.
Jeśli nie jesteś zdesperowany, aby pracownicy zapełnili nową halę fabryczną, nie chcesz dziesiątek kandydatów. Potrzebujesz tylko kilku, ale naprawdę dobrych, zwłaszcza na stanowiska wyższe lub kierownicze. W tym miejscu pojawia się początkowy filtr reklamy.
Przyciągnij wartościowych kandydatów już pierwszym zdaniem
Najlepsze ogłoszenie o pracę to takie, z którym kandydat może się utożsamić przy pierwszym przeczytaniu. A jeśli jest to dobre odzwierciedlenie Twojej firmy, tym lepiej. Jesteście na dobrej drodze do współpracy.
- To ja!
- Będę tu szczęśliwy.
- Długo szukałem takiej okazji.
- Przemawia bezpośrednio do mojej duszy.
To są dokładnie te frazy, które chcesz, aby Twoja reklama wywołała u potencjalnego kandydata. Pomoże Ci to odfiltrować odpowiednie osoby, ponieważ nie chcesz kandydatów, którzy nie czuliby się w Twojej firmie jak w domu. Czy aby na pewno?
Korzystaj z mapy empatii, aby utrwalić swoją kulturę w reklamie
Ale nie możesz zacząć bez odpowiedniego przygotowania – i tu właśnie pojawia się Mapa Empatii . Narzędzie, które pomoże Ci uzyskać lepszy obraz kandydata, jego motywacji, potrzeb i osobowości w ogóle. Jak to działa? Kluczem jest wizualizacja kandydata i segmentów, z którymi będziesz pracować. Narysuj to na tablicy, flipcharcie, tablicy online… wszędzie tam, gdzie czujesz się komfortowo. I do dzieła.
1. Co czuję?
Co Twój kandydat sądzi o nowej pracy? Co mu się w nim podoba od pierwszego wejrzenia? Opisz emocje, których doświadcza i jakie emocje powinien odczuwać podczas czytania Twojej reklamy.
- „Dołączam do start-upu, w którym zdobędę dużo wiedzy”.
- „Ta praca to dla mnie wielka szansa, ale także w środowisku, które już dobrze znam”.
2. Na co odpowiadam?
Jakie jest wyzwanie Twojego kandydata, jakie są argumenty przemawiające za pracą? Przetłumacz na zdania wartości, które przekazują to, do czego naprawdę lgną.
- „Zależy mi na innych współpracownikach i relacjach – chcę być w firmie, w której ludzie się dogadują”.
- „Wiem, że ta praca jest wymagająca, ale to jest to, co lubię”.
3. Co robię, co mówię?
Jaki jest Twój kandydat, jak się z nim spotyka? W jaki sposób opowiada o pracy, która go ekscytuje? A jak spędza wolny czas poza pracą?
- „Lubię tworzyć i myśleć perspektywicznie – nie tylko w pracy, ale także poza nią”.
- „Wiem, jak podać pomocną dłoń, ale także jak uzyskać pomoc od innych.
4. Co o tym myślę?
Jak postrzegasz swoją firmę poprzez jej komunikację? Co sądzi o stanowisku i pracy w Twoim zespole? Jak mu zaimponujesz? Wypisz, czym kandydat może i powinien być zainteresowany w odniesieniu do Twojej marki.
- „Mają różnych klientów, więc dużo zróżnicowanej pracy – i to jest świetne!”
- „Wydaje się, że niczego się nie boją i rzucają się w to na na szyję. To podejście, które bardzo mi się podoba”.
5. Czego potrzebuję, a co mnie frustruje?
Czego potrzebuje Twój kandydat, nie tylko w pracy, ale w życiu? Czym może się ekscytować, a co wręcz przeciwnie, może go całkowicie zniechęcić? Zastanów się, co oferuje Twoje stanowisko, a czego mu brakuje.
- „Nie jestem karierowiczem, ale nauka i rozwój osobisty są dla mnie koniecznością”.
- „Nienawidzę, gdy ludzie szukają najłatwiejszego i najbezpieczniejszego sposobu rozwiązania.
Napisz ogłoszenie, które przemawia do duszy kandydata
Po utworzeniu mapy empatii nadszedł czas na stworzenie samej reklamy. Postępuj zgodnie ze zdaniami, które zapisałeś na mapie. Nie kopiuj ich, ale postaraj się przełożyć je na reklamę. Czy opisujesz opis stanowiska? Wspomnij, co spodoba się Twojemu kandydatowi w pracy. Przedstawiasz swoją firmę? Skup się na atmosferze w nim, którą kandydat pokocha.
Rozpocznij ogłoszenie od opisu idealnego kandydata. Upewnij się, że znajduje się w kilku pierwszych zdaniach. Skup się na jego charakterze i postawie, a nie tylko na twardych umiejętnościach. Oczywiście należy również przedstawić swoją firmę – ponownie skupiając się na tym, czym kandydat jest zainteresowany i co go pociąga. Nie gaworz, nie przesadzaj, ale przejdź do rzeczy.
Oczywiście należy dołączyć opis stanowiska. Bądź konkretny, przejdź do szczegółów. Z kim będzie współpracował, jakie kroki podejmie, co dostarczy. Celem nie jest opisanie wszystkiego, ale jak najbardziej szczegółowe. Pozwoli to zniwelować lukę we wzajemnych oczekiwaniach.
I to dotyczy całej reklamy. Pisz jasno i konkretnie, aby uniknąć nieporozumień. Podaj przykłady. Opisz cechy poprzez ich przejawy. Bądź uczciwy. Nie lekceważ rzeczy. Nie bój się pokazać ciemnej strony, aby upewnić się, że Twój kandydat sobie z tym poradzi. I zobaczysz, że w końcu naprawdę znajdziesz właściwą osobę.