5 min czytania

Gen Alpha: Dzieci, które zmieniają zasady robienia zakupów

Pokolenie Alpha - dzieci urodzone mniej więcej po 2010 roku - nie ma jeszcze dowodów osobistych, ale ich wpływ na rodzinne decyzje konsumenckie jest bardziej znaczący niż jakiegokolwiek wcześniejszego pokolenia. Pomimo tego, że sami nie robią zakupów, już teraz wpływają na decyzje podejmowane przez gospodarstwa domowe i wpływają na sposób, w jaki marki się komunikują, co opracowują i jak sprzedają. Dla segmentu e-commerce stanowią oni ogromną szansę.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Ten artykuł został przetłumaczony dla ciebie przez sztuczną-inteligencję
Gen Alpha: Dzieci, które zmieniają zasady robienia zakupów
Źródło: Depositphotos

Podczas gdy Millenialsi i Pokolenie Z dorastali wraz z pojawieniem się Internetu i smartfonów, Pokolenie Alpha urodziło się bezpośrednio w tym świecie. Są to dzieci dorastające na YouTube, TikTok i w gospodarstwach domowych, w których technologia jest czymś oczywistym. Mają tysiącletnich rodziców, którzy zapewniają im wysoki stopień autonomii i angażują ich w codzienne podejmowanie decyzji. Odrzucają etykiety, łączą fizyczne z cyfrowym i choć są jeszcze bardzo młodzi, mają już wyraźne postawy, nawyki i oczekiwania. Nie chcą tylko grać –chcą decydować, tworzyć i być widziane. Dane, na których opiera się ten artykuł, pochodzą z badań przeprowadzonych przez agencję Razorfish we współpracy z GWI. Badanie zostało przeprowadzone w USA na próbie 2310 dzieci w wieku od 9 do 13 lat w październiku i listopadzie 2024 roku. Badanie wykorzystuje ilościowe metody kwestionariuszowe i oferuje szczegółowe spojrzenie na wartości, zachowania i preferencje konsumenckie Pokolenia Alpha. Chociaż jest to kontekst amerykański, wiele obserwacji ma również zastosowanie do środowiska europejskiego – zwłaszcza w przypadku śledzenia globalnych trendów, które wpływają również na cyfrowe zachowania młodych klientów w naszym regionie.

Są mali, ale wymagający. I chcą decydować

Zapomnij, że dzieci są tylko biernymi odbiorcami reklam. Gen Alpha aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji o najważniejszych zakupach. Na przykład 61% z nich ma ostateczny głos w wyborze samochodu rodzinnego. I nie tylko chcą wpływać, ale także dzielić się swoim „know-how” – na przykład 73% dzieci, które używają więcej niż trzech produktów kosmetycznych, chce nauczyć rodziców rutynowej pielęgnacji skóry.

Fizyczny vs. cyfrowy? Oba światy są równe

Paradoksalnie, pokolenie Alpha bardzo ceni sobie doświadczenia offline, mimo że dorasta z telefonem komórkowym w ręku. Ponad dwie trzecie z nich woli zjeść posiłek z rodziną niż przeglądać media społecznościowe. Aż 66% woli wydać pieniądze na produkt fizyczny niż czysto cyfrowy. Dla sklepów internetowych oznacza to, że nawet komunikacja cyfrowa musi tworzyć pomost do świata rzeczywistego – na przykład poprzez wydarzenia, pop-upy lub kampanie doświadczeń IRL.

Piękno i status: Więcej niż zabawa

Kosmetyki i moda to kwestie prestiżu dla pokolenia Alpha. 1 na 3 osoby posiada więcej niż trzy produkty kosmetyczne, a aż 68% dzieci posiada co najmniej jeden luksusowy produkt przed ukończeniem 10 roku życia. Jednak nie chodzi tylko o marki – chodzi o tożsamość wizualną, którą budują za pośrednictwem mediów społecznościowych. Prawie trzy czwarte dzieci śledzi treści związane z urodą, a jedna trzecia tworzy własne filmy typu „Przygotuj się ze mną”. Ponad jedna trzecia dzieciz pokolenia Alpha przywiązuje większą wagę do tego, jak wyglądają online niż w prawdziwym życiu.Gen Alpha nie akceptuje rzeczy takimi, jakimi są. Próbują, dostosowują się, adaptują – od wyboru kosmetyków po sposób, w jaki chcą płacić. 40% z nich woli gotówkę od kart płatniczych. Zamiast lojalności wobec marki, szukają zmienności i możliwości robienia rzeczy po swojemu. Nie postrzegają personalizacji jako korzyści, ale jako standard. Marki, które oferują im możliwość uczestniczenia w tworzeniu produktu końcowego, będą miały wyraźną przewagę.

Gen Alpha embraces values such as inclusivity and diversity.

Source: Razorfish

Świadomość społeczna? Nie taka, jakiej można by się spodziewać

Generacja Alpha przyjmuje wartości takie jak inkluzywność i różnorodność. Nawet 80% dzieci używa filtrów, aby zmienić swój wygląd, ale oczekują, że media będą przedstawiać różne typy ciała. Jednak kwestie ekologiczne pozostają raczej na uboczu. Tylko 38% dzieci zapłaciłoby dodatkowo za zrównoważony produkt. Chociaż może się to wydawać niską liczbą, w kontekście ich wieku jest to stosunkowo wysoki odsetek – szczególnie w przypadku dzieci, które nie mają dochodów, ale już dziś kształtują zachowania zakupowe swoich gospodarstw domowych. W porównaniu z pokoleniem Z, które częściej wymienia zrównoważony rozwój jako priorytet, jest to nadal zauważalna różnica. Dla marek jest to sygnał, że jeśli chcą zaangażować pokolenie Alpha w zrównoważony rozwój, będą musiały używać innego języka – nie moralizatorstwa, ale designu, statusu i zabawy.

Co z tego wyciągnąć, jeśli sprzedajesz online?

  1. Gen Alpha nie są przyszłymi klientami – już teraz są częścią procesu zakupowego. Od artykułów spożywczych, przez samochody, po kosmetyki – ich głos jest słyszalny.
  2. Świat cyfrowy musi mieć zasięg offline. Chociaż żyją online, pragną fizycznych doświadczeń i interakcji społecznych.
  3. Zapomnij o kategoriach „dla chłopców” i „dla dziewcząt”. Pielęgnacja skóry, moda i technologia są dla każdego – niezależnie od płci.
  4. Personalizacja nie jest korzyścią; to standard. Od opakowań po konfiguratory – chcą stworzyć produkt na swój własny sposób.
  5. Temat zrównoważonego rozwoju nie zainteresuje ich, chyba że jest fajny. Budują poczucie odpowiedzialności poprzez styl i wyrażanie siebie, a nie poprzez fakty.

Dla marek e-commerce, które chcą pozostać w czołówce, ważne jest teraz, aby myśleć jak Gen Alpha. Nie dlatego, że są dziećmi Twoich klientów – ale dlatego, że sami są już klientami.

Udostępnij artykuł
Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Podobne artykuły
YouTube, TikTok i Instagram odpowiadają teraz za 60% odkrywania produktów
3 min czytania

YouTube, TikTok i Instagram odpowiadają teraz za 60% odkrywania produktów

Podczas gdy firmy inwestują 90% budżetów SEO w Google, ich klienci szukają gdzie indziej. Analiza 1,5 miliarda wyszukiwań przeprowadzona przez agencję Rise at Seven pokazuje, że Google ma obecnie zaledwie 34,5% udziału w całkowitej aktywności wyszukiwania. A reszta? YouTube, TikTok i Instagram.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Włochy wzywają UE do opodatkowania paczek o niskiej wartości dwa lata wcześniej
2 min czytania

Włochy wzywają UE do opodatkowania paczek o niskiej wartości dwa lata wcześniej

Włoski minister gospodarki Giancarlo Giorgetti zwraca się do Unii Europejskiej o przyspieszenie opłaty od paczek o niskiej wartości z 2028 na 2026 rok, donosi Reuters. Według Giorgettiego, UE potrzebuje „silnych i szybkich” przepisów przeciwko tanim i nieuregulowanym produktom spoza UE.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Black Friday 2024: Co liczby mówią o e-commerce w Grecji
4 min czytania

Black Friday 2024: Co liczby mówią o e-commerce w Grecji

Piątek nadal służy jako jeden z najważniejszych punktów odniesienia dla sektorów handlu detalicznego i e-commerce. W Grecji przekształcił się z nowości w wydarzenie zakupowe o ugruntowanej pozycji, kształtujące oczekiwania konsumentów i testujące gotowość operacyjną sklepów internetowych co roku w listopadzie. Dane z 2024 r. pokazują nie tylko sposób, w jaki greccy konsumenci robią zakupy, ale […]

Zina Sili Zina Sili
Principal International Success Manager, Skroutz