3 min czytania

Europejski transgraniczny handel elektroniczny osiąga wartość 359 mld euro

Organizacja Cross-Border Commerce Europe opublikowała szóstą edycję rankingu TOP 100 rynków transgranicznych. Z liczb wynika, że model marketplace kontroluje 70% całego europejskiego rynku e-handlu transgranicznego. Temu przesunął się na drugie miejsce za Amazonem, zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez CBCommerce przy wsparciu FedEx Express i Poste Italiane.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Ten artykuł został przetłumaczony dla ciebie przez sztuczną-inteligencję
Europejski transgraniczny handel elektroniczny osiąga wartość 359 mld euro
Źródło: ChatGPT

Europejski transgraniczny handel elektroniczny osiągnął wartość 358,7 mld euro w latach 2024/2025. Z tej kwoty na internetowe platformy handlowe przypadło 247,5 mld euro, co stanowi siedemdziesiąt procent udziału. 100 największych platform wygenerowało przychody w wysokości 216,82 mld euro, co oznacza wzrost o 10% rok do roku.

Kto przewodzi rynkowi europejskiemu

Amazon utrzymał swoją pierwszą pozycję, ale drugie miejsce jest ciekawsze. Chińska platforma Temu wyprzedziła eBay, który spadł na trzecie miejsce. AliExpress i Etsy zamykają pierwszą piątkę.

W pierwszej dziesiątce znalazły się również platformy specjalistyczne – na szóstym miejscu uplasowała się giełda z używanymi rzeczami Vinted, a za nią uplasował się serwis ogłoszeniowy OLX. Pierwszą dziesiątkę zamykają sklep odzieżowy Zalando, sklep sportowy Decathlon i gracz szybkiej mody Shein.

Chart showing growth of cross-border GMV in EU28 marketplaces from 2020-2025, rising from €72B to €217B, with TOP 10 marketplace ranking table below.

Source: cbcommerce.eu

Jak mierzy się sukces

Ranking eRank łączy w sobie cztery główne wskaźniki: wielkość sprzedaży transgranicznej w 28 krajach europejskich, wyniki SEO, pokrycie rynku i procentowy udział wizyt transgranicznych.

Parametry drugorzędne to typ modelu biznesowego (B2B, B2C, P2P, C2C), ogólnoeuropejska strategia marki, wykorzystanie AI i big data, jakość obsługi klienta oraz typ marketplace. Ranking faworyzuje hybrydowe platformy B2C z większym udziałem sprzedawców zewnętrznych.

Trzy modele dominują na rynku

Ogólne rynki, takie jak Amazon, Allegro czy Bol.com oferują szeroką gamę produktów i silną infrastrukturę, ale borykają się z dużą konkurencją i presją cenową.

Platformy wertykalne (Zalando, ManoMano, Farfetch) koncentrują się na określonych kategoriach, osiągają wyższe współczynniki konwersji, ale są bardziej selektywne w stosunku do sprzedawców.

Rynki C2C , takie jak Vinted, Depop czy eBay, opierają się na podejściu społecznościowym i gospodarce o obiegu zamkniętym. Mają niskie bariery wejścia, ale ograniczoną skalowalność.

Różnice regionalne

Rynek niemiecki jest zdominowany przez Amazon i Otto, podczas gdy we Francji dominują platformy C2C i modowe. Wielka Brytania łączy generalistów z niszowymi rynkami. W Europie Środkowej i Wschodniej obserwuje się szybki rozwój platform o charakterze ogólnym.

Oczekuje się, że do 2026 r. 98,2% odwiedzających będzie aktywnych transgranicznie, co wskazuje na dalszy wzrost tego segmentu.

Udostępnij artykuł
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Podobne artykuły
Black Friday 2024: Co liczby mówią o e-commerce w Grecji
4 min czytania

Black Friday 2024: Co liczby mówią o e-commerce w Grecji

Piątek nadal służy jako jeden z najważniejszych punktów odniesienia dla sektorów handlu detalicznego i e-commerce. W Grecji przekształcił się z nowości w wydarzenie zakupowe o ugruntowanej pozycji, kształtujące oczekiwania konsumentów i testujące gotowość operacyjną sklepów internetowych co roku w listopadzie. Dane z 2024 r. pokazują nie tylko sposób, w jaki greccy konsumenci robią zakupy, ale […]

Zina Sili Zina Sili
Principal International Success Manager, Skroutz