
Europejski transgraniczny handel elektroniczny osiągnął wartość 358,7 mld euro w latach 2024/2025. Z tej kwoty na internetowe platformy handlowe przypadło 247,5 mld euro, co stanowi siedemdziesiąt procent udziału. 100 największych platform wygenerowało przychody w wysokości 216,82 mld euro, co oznacza wzrost o 10% rok do roku.
Kto przewodzi rynkowi europejskiemu
Amazon utrzymał swoją pierwszą pozycję, ale drugie miejsce jest ciekawsze. Chińska platforma Temu wyprzedziła eBay, który spadł na trzecie miejsce. AliExpress i Etsy zamykają pierwszą piątkę.
W pierwszej dziesiątce znalazły się również platformy specjalistyczne – na szóstym miejscu uplasowała się giełda z używanymi rzeczami Vinted, a za nią uplasował się serwis ogłoszeniowy OLX. Pierwszą dziesiątkę zamykają sklep odzieżowy Zalando, sklep sportowy Decathlon i gracz szybkiej mody Shein.

Source: cbcommerce.eu
Jak mierzy się sukces
Ranking eRank łączy w sobie cztery główne wskaźniki: wielkość sprzedaży transgranicznej w 28 krajach europejskich, wyniki SEO, pokrycie rynku i procentowy udział wizyt transgranicznych.
Parametry drugorzędne to typ modelu biznesowego (B2B, B2C, P2P, C2C), ogólnoeuropejska strategia marki, wykorzystanie AI i big data, jakość obsługi klienta oraz typ marketplace. Ranking faworyzuje hybrydowe platformy B2C z większym udziałem sprzedawców zewnętrznych.
Trzy modele dominują na rynku
Ogólne rynki, takie jak Amazon, Allegro czy Bol.com oferują szeroką gamę produktów i silną infrastrukturę, ale borykają się z dużą konkurencją i presją cenową.
Platformy wertykalne (Zalando, ManoMano, Farfetch) koncentrują się na określonych kategoriach, osiągają wyższe współczynniki konwersji, ale są bardziej selektywne w stosunku do sprzedawców.
Rynki C2C , takie jak Vinted, Depop czy eBay, opierają się na podejściu społecznościowym i gospodarce o obiegu zamkniętym. Mają niskie bariery wejścia, ale ograniczoną skalowalność.
Różnice regionalne
Rynek niemiecki jest zdominowany przez Amazon i Otto, podczas gdy we Francji dominują platformy C2C i modowe. Wielka Brytania łączy generalistów z niszowymi rynkami. W Europie Środkowej i Wschodniej obserwuje się szybki rozwój platform o charakterze ogólnym.
Oczekuje się, że do 2026 r. 98,2% odwiedzających będzie aktywnych transgranicznie, co wskazuje na dalszy wzrost tego segmentu.