Pomimo pozytywnej trajektorii, ogólna stopa wzrostu sektora spadła o 3%, co było spowodowane trzema głównymi czynnikami:
- Utrzymująca się presja inflacyjna
- silna konkurencja ze strony graczy na rynku azjatyckim
- trwająca realizacja transformacji ekologicznej i cyfrowej
Wyzwania te doprowadziły do powstania złożonego środowiska operacyjnego dla europejskich przedsiębiorstw zajmujących się handlem elektronicznym. Krajobraz rynkowy ujawnia wyraźne dysproporcje regionalne w całej Europie, co podkreśla pilną potrzebę skoordynowanych działań na szczeblu UE.
Szczególnym wyzwaniem jest rozdźwięk między wymaganiami konsumentów a realiami gospodarczymi.
Podczas gdy konsumenci coraz częściej poszukują zrównoważonych produktów, ich zmniejszona siła nabywcza sprawia, że trudno im sobie pozwolić na zrównoważone alternatywy po wyższej cenie.
Aby rozwiązać te problemy, E-commerce Europe proponuje kilka kluczowych reform. Ich zalecenia koncentrują się na stworzeniu równych warunków działania dla podmiotów z UE i spoza UE, a także na skuteczniejszym egzekwowaniu przepisów UE.
Organizacja podkreśla znaczenie usprawnionych systemów informacji o konsumentach, bardziej konkurencyjnego krajobrazu płatności detalicznych i zmienionej polityki podatkowej.
Patrząc w przyszłość, staranne wyważenie różnych potrzeb interesariuszy zadecyduje o sukcesie sektora. Obejmuje to:
- wspieranie MŚP przy jednoczesnym zapewnieniu większym podmiotom wystarczającej elastyczności we wdrażaniu niezbędnych zmian
- Nacisk na potencjał handlu transgranicznego pozostaje kluczowy
- ciągły rozwój zrównoważonych praktyk
„Wdrażanie” musi być słowem kluczowym dla nowego mandatu UE”, stwierdza E-commerce Europe, podkreślając znaczenie pomocy przedsiębiorstwom w równoważeniu zgodności z przepisami i wzrostem gospodarczym.
Wraz z rozwojem sektora utrzymanie zdrowego ekosystemu handlu elektronicznego przy jednoczesnym uwzględnieniu transformacji cyfrowej i zrównoważonej będzie miało kluczowe znaczenie dla konkurencyjności rynku europejskiego.