Zwroty produktów mogą mieć duży wpływ na zadowolenie klientów, wrażenie marki i zaufanie. Chociaż otwarte podejście do zwrotów – w którym sprzedawca nie zadaje pytań – może wydawać się elastyczne – w rzeczywistości jest ono samobójcze. Sprzedawca musi dowiedzieć się, dlaczego klienci przynoszą towary. Pomaga im to rozwiązywać rozwijające się problemy oraz podnosić kaliber i asortyment prezentowanych towarów.
Kolejną ważną kwestią są kwestie finansowe; Skuteczna kontrola zapasów i zapobieganie oszustwom może pomóc w podniesieniu marż.
Otwarta komunikacja
Chociaż polityka zwrotów jest niezbędna, jej wartość komunikacyjna jest jeszcze większa. Na przykład, nawet przy hojnej polityce, konsument miałby okropne doświadczenia, gdyby kupił towar online i odkrył, że nie może go zwrócić do sklepu fizycznego. Podobnie, skomplikowane instrukcje dotyczące pakowania i wysyłki zwracanych przedmiotów mają negatywne skutki.
„Jakość obsługi klienta zależy bardziej od sposobu, w jaki wyjaśnisz proces zwrotu, niż od samej polityki zwrotów” – powiedział Kassi Socha, dyrektor ds. analiz w firmie badawczo-doradczej Gartner.
Współczesne podejście do zwrotów kładzie nacisk na zmniejszenie całkowitej liczby zwrotów. Jeśli konsument jest zadowolony w momencie zakupu, przynosi to korzyści nie tylko jemu, ale także sytuacji finansowej firmy. Korzystanie z technologii, takich jak rzeczywistość wirtualna, i oferowanie dokładnych informacji o produkcie może pomóc w obniżeniu liczby zwrotów.
Kolejną istotną kwestią jest to, że proces powinien być bezbłędny, jeśli konsument musi zwrócić towar. Należy wziąć pod uwagę rozszerzenie możliwości wyboru zwrotu poza konwencjonalną mądrość, w tym zwrotów przy krawężniku. Jeśli chodzi o reklamacje i zwroty, komunikacja powinna być prosta i otwarta; Ukrywanie warunków na stronach FAQ jest co najmniej dziwne. Zasady zwrotów pasują do witryn kategorii, stron produktów lub procesu płatności.
Sprzedawcy powinni szukać metod, które pozwolą im zwiększyć liczbę alternatyw zwrotu i usprawnić korespondencję dotyczącą warunków zwrotu w przyszłości. Większa otwartość i prostota w komunikacji pomagają zatem poprawić jakość obsługi klienta i zwiększyć jego lojalność , dzięki czemu można rozwiązywać problemy.
Na bardzo konkurencyjnych rynkach kluczowe znaczenie ma zapewnienie konsumentom nie tylko produktów wysokiej jakości , ale także prostego i otwartego mechanizmu zakupu i zwrotu .
Skuteczna komunikacja polityki zwrotów i oczekiwań klientów zależy w dużej mierze od marketingu e-commerce. Firmy zajmujące się handlem elektronicznym mogą znacznie poprawić całe doświadczenie klienta i zbudować zaufanie do marki, umieszczając wyraźne informacje o zwrocie w wiadomościach po zakupie, systemach kasowych i opisach produktów.