
Nieunikniona potrzeba personalizacji
Personalizacja pozostaje najwyższym priorytetem marek, ale jej wdrażanie często pozostaje w tyle. Tylko 26% ankietowanych konsumentów oceniło swoje cyfrowe interakcje jako „doskonałe”, co ujawnia znaczną lukę między oczekiwaniami klientów a wynikami marki. Chociaż konsumenci są skłonni udostępniać swoje dane w celu uzyskania lepszych doświadczeń, domagają się przejrzystości i odpowiedzialnego przetwarzania danych.
„Organizacje domagają się większej ilości danych, ale konsumenci są ostrożni, częściowo ze względu na ograniczoną personalizację otrzymaną po udostępnieniu swoich danych w przeszłości, a także ogólne obawy dotyczące prywatności” – czytamy w raporcie.
Wniosek? Firmy zajmujące się handlem elektronicznym muszą połączyć wszystkie kanały i interakcje w spójną, spersonalizowaną podróż klienta, która działa płynnie na wszystkich platformach.
Ujednolicona baza danych jest kluczem do sukcesu
Rozdrobnione systemy danych utrudniają rozwój firmy. Organizacje, które wyróżniają się integracją danych, osiągają lepsze wyniki dzięki możliwości skutecznego dostarczania dostosowanych doświadczeń. Według raportu, liderzy rynku korzystają z zaawansowanych platform danych klientów (CDP), które gromadzą, łączą i aktywują dane w czasie rzeczywistym w celu poprawy doświadczeń klientów.
Zainwestuj w systemy danych, które łączą wszystkie informacje o klientach w jednym miejscu. Zapewni to dokładniejszy wgląd, lepszą personalizację i gotowość do wykorzystania sztucznej inteligencji.
Wykorzystanie narzędzi AI
Generatywna sztuczna inteligencja przyniosła fundamentalne zmiany, ale większość firm wciąż znajduje się na wczesnym etapie jej wdrażania. Najbardziej znaczący wpływ AI jest widoczny w tworzeniu treści i optymalizacji przepływu pracy.
Wcześni użytkownicy generatywnej sztucznej inteligencji mają sześciokrotnie większe szanse na osiągnięcie wyjątkowych doświadczeń cyfrowych niż późniejsi użytkownicy. Pełny potencjał technologii zależy jednak od jasno określonych celów, solidnych systemów danych i interdyscyplinarnej współpracy.

Source: Adobe
Możliwości dla handlu elektronicznego:
- Automatyzacja tworzenia treści na potrzeby kampanii marketingowych
- Personalizacja interakcji z klientami w czasie rzeczywistym
- Usprawnienie przepływów pracy w celu obniżenia kosztów i zwiększenia wydajności
Budowanie zaufania klientów
Zaufanie klientów ma kluczowe znaczenie, zwłaszcza w przypadku korzystania ze sztucznej inteligencji. Raport pokazuje, że chociaż konsumenci są otwarci na doświadczenia oparte na sztucznej inteligencji, nadal mają obawy dotyczące bezpieczeństwa danych. Przejrzysta komunikacja na temat wykorzystania danych i silne środki ochrony prywatności są niezbędne do utrzymania zaufania.
Priorytetem jest zarządzanie danymi i etyczne wykorzystanie sztucznej inteligencji w celu zdobycia i utrzymania lojalności klientów.

Source: Adobe
Patrząc w przyszłość
Jedno jest pewne: e-commerce stoi w obliczu fundamentalnych zmian. Poprawa personalizacji, inwestowanie w integrację danych i wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji umożliwi firmom nie tylko spełnianie, ale i przekraczanie oczekiwań klientów. Teraz jest właściwy czas na działanie.
Metodologia raportu: Raport Adobe Digital Trends 2024 opiera się na ankiecie przeprowadzonej w styczniu i lutym 2024 r. wśród 8600 członków kadry kierowniczej wyższego szczebla i 6800 konsumentów. Skupiono się na opiniach liderów z różnych branż i regionów na temat trendów cyfrowych, a także oczekiwań konsumentów dotyczących interakcji z markami online. Dane zostały przeanalizowane w celu porównania organizacji odnoszących sukcesy z tymi, które pozostają w tyle i zidentyfikowania kluczowych czynników sukcesu.