
Letni eksperyment zakupowy Amazona zadziałał lepiej, niż ktokolwiek się spodziewał. Pierwsze czterodniowe wydarzenie Prime w Wielkiej Brytanii przyniosło ogromne liczby, które zawstydziły Czarny Piątek. Według danych Adobe Digital Insights, wydatki online w Wielkiej Brytanii osiągnęły 2,08 miliarda funtów w dniach 8-11 lipca. To prawie dwa razy więcej niż kupujący wydali podczas Black Friday w 2024 r. Sam 8 lipca pobił rekordy. Pierwszy dzień przyniósł 676,5 miliona funtów, co czyni go najsilniejszym dniem wydatków online w Wielkiej Brytanii do tej pory w tym roku. W porównaniu z zeszłorocznym dwudniowym wydarzeniem Prime Day plus kolejne dwa dni, tegoroczny rozszerzony format przyniósł wzrost o 11,1% rok do roku. Dodatkowe dni wyraźnie się opłaciły.
Artykuły gospodarstwa domowego na czele
Kategorie, które odnotowały największy wzrost, opowiadają interesującą historię o tym, czego chcą teraz brytyjscy konsumenci. Na szczycie listy znalazły się artykuły gospodarstwa domowego z 98% wzrostem rok do roku. Komputery zajęły drugie miejsce z 82% wzrostem. Odzież dziecięca nie była daleko w tyle z 76%wzrostem. Po stronie rabatów, odzież oferowała najlepsze oferty, z cenami niższymi o 17% w porównaniu do roku ubiegłego. Pomogło to zwiększyć sprzedaż w kategorii mody.
Produkty premium osiągnęły dobre wyniki
Podczas wydarzenia wydarzyło się coś nieoczekiwanego. Zamiast po prostu kupować tanie produkty, kupujący wykorzystali rabaty do zakupu droższych produktów do swoich domów. Udział sprzedanych towarów z najdroższego kwartyla produktów wzrósł średnio o 32% w porównaniu ze średnią od początku roku. Miało to miejsce w kategoriach urządzeń, mebli, domu i ogrodu oraz narzędzi i ulepszeń domowych. Ludzie wyraźnie wykorzystywali głębokie rabaty jako okazję do zakupu produktów premium, na które normalnie nie byłoby ich stać.
Co to oznacza dla handlu detalicznego?
Vivek Pandya, główny analityk w Adobe Digital Insights, uważa, że liczby te ujawniają coś ważnego na temat zachowań konsumentów w Wielkiej Brytanii.
„Sukces wydarzenia Prime pokazuje, że brytyjscy konsumenci są nadal dość wrażliwi na ceny, a momenty zakupowe z konkurencyjnymi rabatami nadal utrzymują siłę w odblokowywaniu silnych poziomów wzrostu” – powiedział.
Liczy się również czas. Pierwsza połowa 2025 r. była trudna dla sprzedawców detalicznych, ponieważ konsumenci ograniczyli wydatki uznaniowe. Dane dotyczące Prime Day sugerują, że może się to zmienić. „Po trudnej pierwszej połowie roku, w której konsumenci ograniczyli wydatki uznaniowe, dane te będą mile widzianą wiadomością dla sektora detalicznego, który będzie miał nadzieję, że ten okres będzie początkiem większych letnich wydatków” – dodał Pandya.
Letnie zakupy na poważnie
Sukces Amazona może zmienić sposób, w jaki inni detaliści myślą o letnich wydarzeniach sprzedażowych. Jeśli czterodniowe wydarzenie może wygenerować prawie dwukrotnie więcej niż Black Friday, inne firmy mogą zacząć planować własne letnie spektakle zakupowe. Rynek brytyjski wyraźnie dobrze zareagował na rozszerzony format. Nie wiadomo jeszcze, czy Amazon uczyni z tego czterodniowego wydarzenia regularną imprezę, ale liczby sugerują, że powinien to zrobić.
Na razie sprzedawcy detaliczni mają dowód na to, że brytyjscy konsumenci są gotowi wydawać pieniądze, gdy rabaty są odpowiednie – nawet w środku lata.
Informacje pochodzą z nl.fashionnetwork.com.