Takie wnioski płyną z sondażu przeprowadzonego przez Nosto na próbie 2000 osób w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Chociaż niższe ceny są główną atrakcją dla 41% konsumentów robiących zakupy za granicą, inne czynniki również odgrywają kluczową rolę. Na przykład 23% kupujących było pod wpływem ekspozycji produktu w mediach społecznościowych, a liczba ta znacznie wzrosła wśród pokolenia Z (w wieku 16-24 lat), dla którego wzmianki w mediach społecznościowych były głównym czynnikiem motywującym.
Prawie 16% konsumentów jako powód zakupów za granicą podało lepszą jakość produktów, co sugeruje, że konkurencyjność cenowa jest bardziej atrakcyjnym czynnikiem niż postrzegana jakość w środowisku transgranicznego handlu elektronicznego.
Czy są jakieś minusy dla klientów?
Pomimo atrakcyjności niższych cen i wpływu mediów społecznościowych, 92% konsumentów obawia się zakupów transgranicznych. Najczęstszą obawą, wymienianą przez 50% respondentów, jest potencjalna trudność w zwrocie towarów w e-commerce. Na kolejnych miejscach znalazły się obawy dotyczące jakości produktów (47%) i podróbek (46%).
Dane pokazują również znaczną różnicę w zaufaniu między krajowymi i międzynarodowymi sklepami internetowymi, przy czym 60% respondentów ufa sklepom międzynarodowym mniej niż krajowym:
- Podejrzanie niskie ceny: 44% konsumentów obawia się cen, które wydają się zbyt piękne, aby mogły być prawdziwe
- Brak przejrzystości w zakresie opłat: 41 proc. jest zaniepokojonych niejasnymi informacjami na temat opłat i prowizji transgranicznych
- Niejasne zasady zwrotów: Kolejne 41% jest zaniepokojonych niejasnymi zasadami dotyczącymi zwrotów i refundacji
- Niepewność co do dostawy: 39% kupujących nie ma pewności co do czasu dostawy do swojego kraju
Budowanie zaufania w transgranicznym handlu elektronicznym
Prezentowanie autentycznych recenzji i treści generowanych przez użytkowników, czyli treści tworzonych przez samych użytkowników (przesyłanie zdjęć, historii, filmów, tagowanie w mediach społecznościowych itp.), może być rozwiązaniem głównych obaw klientów dotyczących zwrotów, jakości i dostawy.
Aby zbudować zaufanie konsumentów, międzynarodowe firmy muszą skupić się na zaangażowaniu społecznym i przejrzystości podczas sprzedaży online. Potwierdza to wspomniane wcześniej badanie, które wykazało, że 64% konsumentów jest bardziej skłonnych zaufać marce, jeśli widzą pozytywne recenzje od innych klientów w swoim kraju. Ponadto 55% konsumentów stwierdziło, że wpływają na nich zdjęcia i recenzje produktów od osób, które mają doświadczenie w dokonywaniu zakupów, co jest świadectwem UGC.