
ChatGPT dotarł do 10% globalnej dorosłej populacji w mniej niż trzy lata. W badaniu zmapowano zachowania użytkowników od maja 2024 r. do lipca 2025 r . za pomocą automatycznych klasyfikatorów – żaden człowiek nie widział treści wiadomości podczas analizy, aby chronić prywatność.
Pomoc w pisaniu dominuje w pracy
40% wszystkich wiadomości związanych z pracą dotyczy pisania. Ale oto haczyk – dwie trzecie tych wiadomości nie dotyczy tworzenia nowego tekstu. Użytkownicy chcą modyfikować to, co już mają.
„Edytuj ten opis produktu, aby był bardziej techniczny” jest bardziej typową wiadomością niż „Napisz mi opis produktu od podstaw”.
Pytanie bije się na duchu
W badaniu wprowadzono nową klasyfikację:
- Pytanie (poszukiwanie informacji w celu podjęcia decyzji)
- Wykonywanie (tworzenie danych wyjściowych)
- Wyrażanie (wyrażanie uczuć).
Wynik: 49% wiadomości to pytania, 40% działania, 11% wyrażania.
Bardziej interesujące: Zapytanie rozwija się szybciej i ma większą satysfakcję użytkowników. W przypadku wiadomości związanych z pracą Doing (Robię) wynosi 56%, ale wiadomości z pytaniami (Pytaj) są lepiej oceniane przez użytkowników.

Soure: cdn.openai.com
Najczęstszym przypadkiem użycia są praktyczne wskazówki
29% wszystkich wiadomości ChatGPT należy do praktycznych wskazówek – korepetycji, porad, kreatywnych pomysłów. Kolejne 24% to poszukiwanie informacji (zastępując wyszukiwarkę Google) i 24% pisanie.
Te trzy kategorie obejmują 77% całkowitego użycia.
10% wszystkich wiadomości to bezpośrednie prośby o korepetycje. Ludzie nie chcą tylko kupić produktu, chcą nauczyć się z niego korzystać.
Zachowanie związane z wyszukiwaniem zmienia się
Poszukiwanie informacji wzrosło z 14% do 24% w ciągu jednego roku. Wyszukiwanie konwersacyjne zastępuje wyszukiwanie oparte na słowach kluczowych.
Mobilna i wielokanałowa rzeczywistość
36% użytkowników wyraża lojalność za pośrednictwem aplikacji marki. Ale preferencje komunikacyjne są podzielone: e-mail 69%, SMS 43%, direct mail 43%, mobile push 30%.
Rynki wschodzące rozwijają się najszybciej
Nieproporcjonalny wzrost występuje w krajach, w których PKB na mieszkańca wynosi 10 000-40 000 USD. Kraje o niskich i średnich dochodach przyjmują ChatGPT szybciej niż rynki rozwinięte.

Source: cdn.openai.com
Co to oznacza w praktyce
Badanie pokazuje jeden podstawowy fakt: większość korzystania z ChatGPT nie jest związana z pracą, a udział ten szybko rośnie. Wiadomości niezwiązane z pracą wzrosły z 53% (czerwiec 2024 r.) do 73% (czerwiec 2025 r.).
Produkcja domowa – zakupy, podejmowanie decyzji, nauka – staje się większą częścią wpływu ekonomicznego niż automatyzacja miejsca pracy.
Programowanie komputerowe? Tylko 4,2% wiadomości. Relacje i towarzystwo? 1,9 %. Większość ludzi używa ChatGPT do podejmowania praktycznych decyzji i poszukiwania informacji.
Różnica między płciami się zniwelowała – w czerwcu 2025 roku pojawiło się więcej aktywnych użytkowników o typowo żeńskich imionach. Różnica wieku się utrzymuje – 46% wiadomości od użytkowników poniżej 26 roku życia.
O badaniu: Metodologia – w badaniu przeanalizowano konsumenckich użytkowników ChatGPT (plany Free, Plus, Pro) od maja 2024 r. do lipca 2025 r. Wiadomości były klasyfikowane za pomocą automatycznych klasyfikatorów LLM – żaden człowiek nie widział treści wiadomości podczas analizy, aby chronić prywatność. Próba nie obejmowała użytkowników poniżej 18 roku życia, osób, które zrezygnowały z udostępniania danych, oraz kont firmowych/korporacyjnych.