4 min czytania

Co 700 mln użytkowników ChatGPT ujawnia o tym, jak wykorzystujemy sztuczną inteligencję

OpenAI opublikowało pierwsze duże badanie na temat tego, jak ludzie faktycznie korzystają z ChatGPT. Badacze przeanalizowali 2,5 miliarda wiadomości dziennie od 700 milionów aktywnych użytkowników. W przypadku e-commerce istnieje siedem konkretnych wzorców, które można wykorzystać już teraz.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Ten artykuł został przetłumaczony dla ciebie przez sztuczną-inteligencję
Co 700 mln użytkowników ChatGPT ujawnia o tym, jak wykorzystujemy sztuczną inteligencję
Źródło: ChatGPT

ChatGPT dotarł do 10% globalnej dorosłej populacji w mniej niż trzy lata. W badaniu zmapowano zachowania użytkowników od maja 2024 r. do lipca 2025 r . za pomocą automatycznych klasyfikatorów – żaden człowiek nie widział treści wiadomości podczas analizy, aby chronić prywatność.

Pomoc w pisaniu dominuje w pracy

40% wszystkich wiadomości związanych z pracą dotyczy pisania. Ale oto haczyk – dwie trzecie tych wiadomości nie dotyczy tworzenia nowego tekstu. Użytkownicy chcą modyfikować to, co już mają.

„Edytuj ten opis produktu, aby był bardziej techniczny” jest bardziej typową wiadomością niż „Napisz mi opis produktu od podstaw”.

Pytanie bije się na duchu

W badaniu wprowadzono nową klasyfikację:

  • Pytanie (poszukiwanie informacji w celu podjęcia decyzji)
  • Wykonywanie (tworzenie danych wyjściowych)
  • Wyrażanie (wyrażanie uczuć).

Wynik: 49% wiadomości to pytania, 40% działania, 11% wyrażania.

Bardziej interesujące: Zapytanie rozwija się szybciej i ma większą satysfakcję użytkowników. W przypadku wiadomości związanych z pracą Doing (Robię) wynosi 56%, ale wiadomości z pytaniami (Pytaj) są lepiej oceniane przez użytkowników.

Line chart showing ChatGPT usage trends from July 2024 to June 2025. Asking grew to 51.6%, Doing declined to 34.6%, Expressing rose to 13.8%.

Soure: cdn.openai.com

Najczęstszym przypadkiem użycia są praktyczne wskazówki

29% wszystkich wiadomości ChatGPT należy do praktycznych wskazówek – korepetycji, porad, kreatywnych pomysłów. Kolejne 24% to poszukiwanie informacji (zastępując wyszukiwarkę Google) i 24% pisanie.

Te trzy kategorie obejmują 77% całkowitego użycia.

10% wszystkich wiadomości to bezpośrednie prośby o korepetycje. Ludzie nie chcą tylko kupić produktu, chcą nauczyć się z niego korzystać.

Zachowanie związane z wyszukiwaniem zmienia się

Poszukiwanie informacji wzrosło z 14% do 24% w ciągu jednego roku. Wyszukiwanie konwersacyjne zastępuje wyszukiwanie oparte na słowach kluczowych.

Mobilna i wielokanałowa rzeczywistość

36% użytkowników wyraża lojalność za pośrednictwem aplikacji marki. Ale preferencje komunikacyjne są podzielone: e-mail 69%, SMS 43%, direct mail 43%, mobile push 30%.

Rynki wschodzące rozwijają się najszybciej

Nieproporcjonalny wzrost występuje w krajach, w których PKB na mieszkańca wynosi 10 000-40 000 USD. Kraje o niskich i średnich dochodach przyjmują ChatGPT szybciej niż rynki rozwinięte.

Treemap showing ChatGPT usage categories: Practical Guidance 28.3%, Writing 28.1%, Seeking Information 21.3%, with detailed subcategories breakdown.

Source: cdn.openai.com

Co to oznacza w praktyce

Badanie pokazuje jeden podstawowy fakt: większość korzystania z ChatGPT nie jest związana z pracą, a udział ten szybko rośnie. Wiadomości niezwiązane z pracą wzrosły z 53% (czerwiec 2024 r.) do 73% (czerwiec 2025 r.).

Produkcja domowa – zakupy, podejmowanie decyzji, nauka – staje się większą częścią wpływu ekonomicznego niż automatyzacja miejsca pracy.

Programowanie komputerowe? Tylko 4,2% wiadomości. Relacje i towarzystwo? 1,9 %. Większość ludzi używa ChatGPT do podejmowania praktycznych decyzji i poszukiwania informacji.

Różnica między płciami się zniwelowała – w czerwcu 2025 roku pojawiło się więcej aktywnych użytkowników o typowo żeńskich imionach. Różnica wieku się utrzymuje – 46% wiadomości od użytkowników poniżej 26 roku życia.

O badaniu: Metodologia – w badaniu przeanalizowano konsumenckich użytkowników ChatGPT (plany Free, Plus, Pro) od maja 2024 r. do lipca 2025 r. Wiadomości były klasyfikowane za pomocą automatycznych klasyfikatorów LLM – żaden człowiek nie widział treści wiadomości podczas analizy, aby chronić prywatność. Próba nie obejmowała użytkowników poniżej 18 roku życia, osób, które zrezygnowały z udostępniania danych, oraz kont firmowych/korporacyjnych.

Udostępnij artykuł
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Podobne artykuły
Budujesz sztuczną inteligencję? Ten lider Booking.com mówi, że zacznij od małych kroków i dobrze rozwiąż jeden problem
10 min czytania

Budujesz sztuczną inteligencję? Ten lider Booking.com mówi, że zacznij od małych kroków i dobrze rozwiąż jeden problem

Czego potrzeba, aby odpowiedzialnie budować sztuczną inteligencję na globalnej platformie? Nasza ekspertka Marija Ristovska rozmawiała z Mariną Angelovską z firmy Booking.com, aby dowiedzieć się więcej — od zarządzania niepewnością po to, dlaczego Twój pierwszy projekt AI powinien zaczynać się od małych i skoncentrowanych działań.

Marija Ristovska Marija Ristovska
E-commerce Project Manager | Marketing and PR consultant and Strategist, E-commerce Macedonia Association
Marketerzy tworzą teraz kampanie reklamowe w ciągu kilku godzin, a nie tygodni
4 min czytania

Marketerzy tworzą teraz kampanie reklamowe w ciągu kilku godzin, a nie tygodni

Marketerzy nie potrzebują już tygodni na tworzenie kampanii reklamowych. Nowy system łączący narzędzia sztucznej inteligencji może tworzyć wysokiej jakości kreacje w ciągu kilku godzin, a nie tygodni. Ekspertka ds. marketingu Liana Hakobyan przetestowała metodologię w kampaniach dla Diora, uzyskując niezwykłe wyniki. Tradycyjne tworzenie reklam jest zepsute. Podczas gdy zespoły marnują czas na niekończące się cykle […]

Liana Hakobyan Liana Hakobyan
Marketing Strategy Lead | TEDxSpeaker | Microsoft Startup Finalist, Iris.ai
Alibaba uruchamia najbardziej zaawansowane narzędzie do kodowania AI
2 min czytania

Alibaba uruchamia najbardziej zaawansowane narzędzie do kodowania AI

Alibaba wypuściła w środę swoje najnowsze narzędzie sztucznej inteligencji – Qwen3-Coder, które, jak twierdzą, pokonuje lokalną konkurencję i dorównuje GPT-4 w niektórych obszarach. Jest ono darmowe, open-source i zaprojektowane do pisania kodu bez pomocy człowieka.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU