Bazując na liczbach, 4 stycznia 2025 r. będzie dniem o największej odwiedzalności w sklepach, podobnie jak w 2023 r. Wpisuje się to w typowe zachowanie hiszpańskiego rynku, gdzie koniec sezonu świątecznego skłania ludzi do dokonywania ostatnich zakupów. piątek jest nadal aktualny, jednak popularność alternatywnych tanich wydarzeń spowodowała, że sobota 30 listopada straciła na znaczeniu w porównaniu z 2023 rokiem.
Zmiana praktyk klientów
Ankieta, zainspirowana częściowo wydarzeniami online z obniżonymi cenami, takimi jak Amazon Prime Deal Days, pokazuje, że 21% hiszpańskich konsumentów zamierza rozpocząć świąteczne zakupy w październiku. Od 2023 r. liczba ta pokazuje wzrost o trzy punkty procentowe. Biorąc pod uwagę, że 46% millenialsów zamierza robić zakupy w tym sezonie, to właśnie oni są najbardziej skłonni do skorzystania z tego wydarzenia.
Dyrektor generalny Sensormatic Solutions na Półwyspie Iberyjskim, Ezequiel Durán, mówi, że dane o frekwencji pomagają sklepom maksymalizować strategię, nie tylko w celu zwiększenia sprzedaży, ale także w celu zwiększenia lojalności konsumentów i przyciągnięcia nowych klientów.
Listopad i Piątek: najważniejsze punkty handlu detalicznego
Listopad mimo zmian pozostaje świetnym miesiącem na świąteczne zakupy. 65% badanych chce rozpocząć zakupy w tym miesiącu, co wskazuje na szczególnie duże zainteresowanie korzystaniem z rabatów i ofert. W rzeczywistości 71% klientów zwróci szczególną uwagę na wyszukiwanie rabatów. Biorąc pod uwagę, że 53% konsumentów woli oglądać lub dotykać przedmiotów przed dokonaniem zakupu, badanie podkreśla również, że dla większości konsumentów wizyta w sklepach stacjonarnych ma kluczowe znaczenie dla walidacji produktu.
Elementy wpływające na wybór zakupu
Ekonomia i ceny (68%), jakość produktów (57%) i promocje w sklepie (50%) zajmują pierwsze miejsce wśród czynników najbardziej wpływających na zachowania zakupowe w okresie świątecznym. W skomplikowanym otoczeniu gospodarczym ta ostatnia liczba pokazuje wartość atrakcyjnych rabatów i konkurencyjnej polityki cenowej w przyciąganiu ludzi.
Rosnące o 38,30 euro w porównaniu z zeszłym rokiem, średnie wydatki hiszpańskiego gospodarstwa domowego na prezenty w 2024 r. wynoszą 499,70 euro. Mężczyźni również chcą wydawać więcej niż kobiety (510,70 € wobec 490,90 €). Przy 445,20 € Millenialsi będą mieli najniższy budżet; 45,7% z nich matendencję do przechodzenia na tańsze produkty.
Wielokanałowe zakupy na żądanie
Odzwierciedlając wzrost trendu w kierunku zakupów wielokanałowych, który wciąż poszerza się z roku na rok, 66% hiszpańskich konsumentów chce korzystać z usług zakupów online z dostawą do domu. Jeśli chodzi o kategorie produktowe, kluczowymi obszarami wydatków będą zdrowie i uroda (12%), zabawki i książki (13%) oraz ubrania (27%).
Świąteczne zakupy: zrównoważone podejście
Ponieważ 70% respondentów jest gotowych zapłacić więcej za produkty zgodne ze zrównoważonymi produktami, zrównoważony rozwój staje się również coraz bardziej istotny przy dokonywaniu wyborów zakupowych. Chociaż ich zainteresowanie jest wysokie, 26% przyznaje, że inflacja ograniczyła ich zdolność do tego. Grupą, która najmniej martwi się tym elementem, jest Baby Boomers; 37,5% z nich niechętnie wydaje więcej na towary przyjazne środowisku.
Biorąc wszystko pod uwagę, sezon świąteczny 2024 zapowiada się ekscytująco i konkurencyjnie, z wyraźnym naciskiem na maksymalizację doświadczenia wielokanałowego i lojalności konsumentów poprzez analizę ruchu i sprytne promocje. Sklepy stacjonarne zawsze będą niezbędne, ale punkty sprzedaży internetowej będą stawać się coraz bardziej istotne.